Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2

Hej,

Hur gör ni för att sätt upp stavarna på utsidan i "extra"-fästena/stormfästena/"lifter"-fästena?

Tycker att stavarna lätt pendlar i sidled och är orolig för hur de skulle uppföra sig vid hård vind men har inte haft möjlighet att prova i hård vind. Är nyfiken på hur ni andra löser det?

Sätter ni fler linor mellan mark och stav?

Bilagor

• DSC_0023 (4).jpg
    DSC_0023 (4).jpg
    53.2 KB · Visningar: 535
Så gör jag

Har hittills inte provat annat än hemma i trädgården och i skogen (men nästa vecka blir det Sarek).

Jag har provat sätta upp tältet utan att ha separata tältpinnar till linorna vid ingångarna och jag tycker inte att det blir riktigt bra. Därför drar jag ut dom en bit från tältet och sätter fast dom i separata tältpinnar så att draget på linorna går längs med "takåsen" i stället för att det skall gå litet snett (som det blir om man fäster i samma pinnar som tältduken sitter i.)

Jag har bara satt upp det 4 gånger och det går ju trots allt bättre för varje gång. Jag använder också extra fästena på taket för att hålla upp duken litet extra om vi har två par stavar dvs. är två personer.

Stormlinorna fäster jag precis som du gör men jag gör inte staven högre än nödvändigt och fäster staglinan så högt som möjligt på staven. Dubbla staglinor löser givetvis eventuellt problem.

Men du - vilket tält!! Fantastiskt rymligt med dom stora absiderna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har hittills inte provat annat än hemma i trädgården och i skogen (men nästa vecka blir det Sarek).

Jag har provat sätta upp tältet utan att ha separata tältpinnar till linorna vid ingångarna och jag tycker inte att det blir riktigt bra. Därför drar jag ut dom en bit från tältet och sätter fast dom i separata tältpinnar så att draget på linorna går längs med "takåsen" i stället för att det skall gå litet snett (som det blir om man fäster i samma pinnar som tältduken sitter i.)

Jag har bara satt upp det 4 gånger och det går ju trots allt bättre för varje gång. Jag använder också extra fästena på taket för att hålla upp duken litet extra om vi har två par stavar dvs. är två personer.

Men du - vilket tält!! Fantastiskt rymligt med dom stora absiderna.

Tack för din respons!

Jag har redan bytt ut de medföljande tältlinorna (alltså de som sitter nära ingångarna) så att det går att fästa dem lite längre iväg med separat markpinne.

Tycker du att du får bra stadga när du fäster upp det andra paret av vandringspinnar (de blåa pinnarna i min bild)? Det är stadgan i dessa jag inte blir nöjd med när jag fäster upp dem som på bilden.

Kan bara håla med om att det initiala intrycket av tältet är mycket gott även om jag inte gillade de medföljande markpinnarna och att tältlinorna var för korta.

Javisst

Det har blåst ganska kraftigt och det har gått riktigt bra men jag har kortat ner stavarna väsentligt. Dom lyfter inte särskilt mycket uppåt utan drar mest ut tältduken åt sidan, kanske en aning uppåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips