Fråga om skenans infästning till ALU-profilen.

Hej.

Har kapat ett par Almgrens långfärdskridskor för att minska längden något vilket innebar att även körnslaget längst bak på aluminiumprofilens spår för skenans infästning försvann.

Har därefter kört ca. 10 mil på dessa utan problem men kan inte släppa tanken på att jag kanske borde säkra infästningen av skenan med ett nytt körnslag?

Eller är kanske körnslaget gjort av något annat skäl och skenan sitter ändå fast tillräckligt bra?

Gustaf

Risken är att du kröker profilen om du försöker med körnslag, plus att du slår sönder aluminiumen. Hela skenlängden bör dessutom klämmas ihop med ett litet hål just där du ska nita. Om du provar ändå använd inte en körnare utan något icke spetsigt.

Blasse W

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
infästning

Hej! Jag hade samma problem,fick hjälp att borra små hål genom både aluprofil och den rostfria skenan.Därefter tog jag skuvar i lagom dimension och nitade fast skenan.(några år sen det håller än.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips