snick snack!
Gunte har helt rätt, vi hobbyister tänker alldeles för lite när vi gräver fram gluggen ur ryggan. Man ser det storslagna motivet och vill dokumentera det, ibland får som sagt även någon person vara med för att lätta upp bilden eller för att man vill bevisa sin närvaro på just den platsen.
Att skapa en bild, komponera som det kallas, är något helt annat. Man letar linjespel, orginalitet, det lilla och/eller det stora, perfekt ljus osv. Det är inte svårt men kräver träning och att man läser några artiklar eller någon bok om fotografering. Man blir inte automatiskt proffsfotograf bara för att man funderar lite på hur bilden komponeras men det blir betydligt roligare att titta på dem när man kommer hem, framför allt för de som inte var med. Kamerautrustningen har inte heller något med saken att göra.
Nej, sluta dokumentera och börja fånga folks känslor och stämningarna i naturen! Det är lättare än vad ni tror.
Jag har ganska nyss insett möjligheterna med att fundera lite innan jag trycker ner knappen och blivit positivt överraskad av resultaten. Jag är fortfarande mil ifrån fotografer som Gunte men vad mycket roligare det är att titta på bilderna nu!
Mvh en till hobbyfotograf
(Vilket gammalt inlägg du grävde rätt på rille17, men intressant diskussion!)