Fota natur, fina vyer och fjäll

Nu har jag fått en hel del tips. Jag har nu testat att ändra i inställningarna till vivid och tycker att bilderna blir bättre. Har även börjat fota lite i RAW och ska titta lite mer och efterbearbeta lite med det och se hur det blir. Jag kommer nog att använda GIMP eller Darkroom/Lighttable till det. De är ju fria programvaror.
 
Nu har jag fått en hel del tips. Jag har nu testat att ändra i inställningarna till vivid och tycker att bilderna blir bättre. Har även börjat fota lite i RAW och ska titta lite mer och efterbearbeta lite med det och se hur det blir. Jag kommer nog att använda GIMP eller Darkroom/Lighttable till det. De är ju fria programvaror.

Om du vill använda fria programvaror så kan du testa digiKam för att hålla reda på dina bilder, och RawTherapee som råomvandlare.
 
För de som använder Olympus/ OM Digital Solutions finns även Olympus Workspace som gratis programvara för bearbetning av ORF raw filer. Inte lika avancerad som de kommersiella programvarorna som ex Lightroom, Adobe Photoshop men ett mycket bra gratis alternativ.
 
Om vi tittar på Olympus TG5/6 ur ett foto och bildkvalité perspektiv, så är jo dessa rätt kass. Pyttesmå sensor med ganska hög brus redan vid måttliga ISO värden samt en optik med en massa problem med reflexer. Inte heller några riktiga manuella lägen. Inget man vi fota med om man inte måste.
Men, det är fortfarande den bästa kameran om man vill ha kompakt, stryktålig och vattentätt. Och det är den kameran jag använder klart mest, i alla fall så länge jag sitter i kajaken. Fotar man RAW och är lite van att jobba med bildbehandling så får man oftast helt ok resultat, åtminstone för sociala medier.
Är kravet endast kompakt och hyffsat stryktålig, föredrar jag helt klart min Sony RX100. Den har i alla fall en 1" sensor och klart bättre optik samt manuella lägen.. Den kameran funkar för fotografera istället för bara knäppa bilder. De första versionerna av RX100 kan man få ganska prisvärd på Tradera, så helt OK att ha den kameran med i situationer den kan gå sönder.
Nästa steg är kompakt systemkamera med APS-C sensor. Now we are talking när det kommer till handhavande och bildkvalité, i alla fall om man satsar på bra optik. Men, med pannkaksobjektiv går min Sony NEX fortfarande ner i benfickan eller i fikaluckan framför sittbrunnen i kajaken. men ja, lite mer ömtålig blir det. Även dessa går att få hyffsat billigt begagnat, så användning i lite mer utsatta situationer känns fortfarande OK.
Andra ändan av skalan är fullformat systemkamera, för min del en Sony A7RII med hyffsade gluggar. Men då blir det tungt, ömtålig, otymplig och dyrt om man sabbar sin utrustning. Men du kan inte skylla på utrustningen om bilderna är kassa. Ska jag ut och fotografera som huvudsyfte, då är det med största sannolikhet den kameran jag använder.

Men, det är fotografen som gör bilden. En duktig fotograf med medioker utrustning slår en dålig fotograf med proffsgrejer alla dagar i veckan. Att lära sig fotografera och bildbehandla i post samt hantera sin utrustning på bästa sätt ger klart bättre resultat än att stirra sig blind på enstaka tekniska detaljer i kameran.

Den bästa kameran är den som är med! Och nej, en mobil är ingen kamera (för mig) ;-)
 
Jag har haft systemkameror förut både avancerade och halvautomatiska, men det var länge sedan och det känns som man håller på att glömma bort hur alla inställningar ska vara. Men om man köper en digitalkamera (kompakt) och då får man ställa in en massa själv och lära upp sig igen en massa. Men jag är inte säker på att jag kommer att bli en lika bra fotograf som jag var för 20 år sedan, men jag kan självklart lära upp mig.
Nu till frågan som jag funderar på är det bättre att fotografera de bästa bilderna med mobilen som är bland de nyaste och bra megapixlar och så eller ska jag testa mig fram? Jag har försökt att fota fina bilder med båda. Ibland blir min kompakta kamera skit bra, men ibland blir även mobilkameran otroligt svårslaget. Hur brukar ni resonera? Är ni bra naturfotografer? eller är allt ihop en vetenskap?
Har en systemkamera, en Lumix DC-GX9, inköptes på tåget hem efter en fjällvandring. Jag använder för det mesta ett av tre objektiv när jag fotograferar. Det är 12-32/3,5-5,6. De andra objektiven är 50 mm samt 150 mm. Det känns för mig som om zoomobjektivet är vettigt när jag fjällvandrar.

Jag vet inte om jag är en bra fotograf, men jag brukar ta bilder som blir omtyckta i alla fall. Sedan tar jag alltid bilderna med manuell inställning på tid och bländare. Jag kan laborera lite med underexponering. När det gäller skärpan använder jag kamerans olika varianter för detta, och ofta väljer jag en punkt att fokusera på. ISO-tal försöker jag hålla så låg som möjligt i normala fall.

Jag har några extrabatterier också...alltid ett batteri i närheten för enkelt byte.

Sedan tar jag bilder med mobil, då de tål väder på ett annat sätt än en icke vädertätad kamera.

Kolla min blogg, thomasvandraren. där kan du se lite bilder och läsa lite om mina vandringar.

Hälsningar Thomas
 
Har en systemkamera, en Lumix DC-GX9, inköptes på tåget hem efter en fjällvandring. Jag använder för det mesta ett av tre objektiv när jag fotograferar. Det är 12-32/3,5-5,6. De andra objektiven är 50 mm samt 150 mm. Det känns för mig som om zoomobjektivet är vettigt när jag fjällvandrar.

Jag vet inte om jag är en bra fotograf, men jag brukar ta bilder som blir omtyckta i alla fall. Sedan tar jag alltid bilderna med manuell inställning på tid och bländare. Jag kan laborera lite med underexponering. När det gäller skärpan använder jag kamerans olika varianter för detta, och ofta väljer jag en punkt att fokusera på. ISO-tal försöker jag hålla så låg som möjligt i normala fall.

Jag har några extrabatterier också...alltid ett batteri i närheten för enkelt byte.

Sedan tar jag bilder med mobil, då de tål väder på ett annat sätt än en icke vädertätad kamera.

Kolla min blogg, thomasvandraren. där kan du se lite bilder och läsa lite om mina vandringar.

Hälsningar Thomas
Men att köpa en kamera på ett tåg har jag aldrig hört om.
 
Om vi tittar på Olympus TG5/6 ur ett foto och bildkvalité perspektiv, så är jo dessa rätt kass. Pyttesmå sensor med ganska hög brus redan vid måttliga ISO värden samt en optik med en massa problem med reflexer. Inte heller några riktiga manuella lägen. Inget man vi fota med om man inte måste.
Men, det är fortfarande den bästa kameran om man vill ha kompakt, stryktålig och vattentätt. Och det är den kameran jag använder klart mest, i alla fall så länge jag sitter i kajaken. Fotar man RAW och är lite van att jobba med bildbehandling så får man oftast helt ok resultat, åtminstone för sociala medier.
Är kravet endast kompakt och hyffsat stryktålig, föredrar jag helt klart min Sony RX100. Den har i alla fall en 1" sensor och klart bättre optik samt manuella lägen.. Den kameran funkar för fotografera istället för bara knäppa bilder. De första versionerna av RX100 kan man få ganska prisvärd på Tradera, så helt OK att ha den kameran med i situationer den kan gå sönder.
Nästa steg är kompakt systemkamera med APS-C sensor. Now we are talking när det kommer till handhavande och bildkvalité, i alla fall om man satsar på bra optik. Men, med pannkaksobjektiv går min Sony NEX fortfarande ner i benfickan eller i fikaluckan framför sittbrunnen i kajaken. men ja, lite mer ömtålig blir det. Även dessa går att få hyffsat billigt begagnat, så användning i lite mer utsatta situationer känns fortfarande OK.
Andra ändan av skalan är fullformat systemkamera, för min del en Sony A7RII med hyffsade gluggar. Men då blir det tungt, ömtålig, otymplig och dyrt om man sabbar sin utrustning. Men du kan inte skylla på utrustningen om bilderna är kassa. Ska jag ut och fotografera som huvudsyfte, då är det med största sannolikhet den kameran jag använder.

Men, det är fotografen som gör bilden. En duktig fotograf med medioker utrustning slår en dålig fotograf med proffsgrejer alla dagar i veckan. Att lära sig fotografera och bildbehandla i post samt hantera sin utrustning på bästa sätt ger klart bättre resultat än att stirra sig blind på enstaka tekniska detaljer i kameran.

Den bästa kameran är den som är med! Och nej, en mobil är ingen kamera (för mig) ;-)
Jag har alltid med min Sony A6400 på fjällturerna nu. Det är en APS-C kamera med 24MP. Ofta räcker kitlinsen 18-135mm att ta med. Då väger den ca 750g i kombo. Jag har fäst en mindre kameraväska på framsidan av ryggsäcken. Tycker den sitter väldigt bra där och då använder jag också kameran ofta.
Jag fotar bara i RAW nuförtiden och använder för tillfället Luminar AI som efterbehandling.
Titta i mitt album för bilder :)
 
Efter att ha kånkat omkring på en Canon 5D och tre gluggar, 17-40, 85 och ett macro fick jag nog. Ett suveränt bra paket till priset av närmare två kilo, insåg jag att något måste göras åt vikten. Det blev ett helt nytt system, Olympus E-M5 hus (micro 4/3) och några objektiv. Är så nöjd, hus och med tre gluggar 9-18, 30 macro och 45-150 (omräknat till 24x36-format täcker det 18 -300 mm) väger in under kilot för vandring. Med detta är det fortfarande lika roligt att fota och bilderna blir lika bra
 
I have been using a Fujifilm XE3 for a few years. I wanted something better than a mobile phone, but not too big and bulky and expensive for backpacking with. I picked Fujifilm because It has an APS-C sensor so can give excellent image quality. But when used with a small pancake lens, it is not much bigger than a pocket camera. Or you can put on a small zoom to get more versatility. What I like the most is has manual knobs and switches to control basic functions so you don't have to go through computer menus to adjust settings, but it also has an AUTOMATIC switch so I can instantly take a picture if I need it fast (useful for wildlife). It is a lot like using an old film camera, but with the features of a modern professional mirrorless digital camera. Also, this model was not too expensive. It was less than some of the best compact cameras that have small sensors and lenses.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Sidni Fota under vattnet ? Fototeknik 5
loranga75 Fota i öken? Fototeknik 5
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...