Foster Rowe eller North Shore?

Jag skulle vilja ha hjälp med att välja kajak.

De kajaker jag funderar på är Foster Rowe kajakerna; Legend & Shadow har dock ej bestämt mig för vilken av dessa,beror lite på storleken då jag är rätt lång (1.90).

Har även titta lite på North Shore; Buccanner och Atlantic.

Kan någon ge några tips om fördelar och nackdelar med dessa olika kajaker. och vilken kajak man skall välja så vore jag tacksam.

/Thomas

Jag säger bara: TESTA

Som rubriken 'antyder'. TESTA innan du köper. Vilken du skall ha är bland annat beroende på hur DU sitter i den.

Själv köpte jag en Atlantic för att jag satt så jävla bra i den. Jag är 1.90 lång och sitter som gjuten i den. Kanske är sittbrunnsöppningen i minsta laget, men det gäller de flesta kajaker om man är lång.Buccaneren satt jag inte lika bra i, och om jag minns rätt har den ett lägre fördäck än Atlantic (som ju är en Calypso med högre fördäck (mera knäutrymme).

Jag är iallafall nöjd med min Atlantic och jag har precis lärt mig eskimosvängen (rollen). Med en Atlantic sitter man säkert i 'sadeln' under hela varvet.

mvh Christian

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

hans.friedel@kantzowska.se (Hans Friedel)

Gäst
Testa

Hejsan

Håller med Christer om att det är viktigt att man skall sitta riktigt. Lika viktig är att du har rätt deplacement allså din vikt+pakning+kajakens vikt. Sedan måste du fundera över hur du skall använda kajaken. Vill du ha en lättpaddlad kajak, eller en som har hög toppfart? Vill du ha en kajak som snurrar runt på en femöring eller en som är kursstabil. Kort sagt man får sätta sig ner och fundera.

Minst lika viktigt är det att prova sig fram.

Jag har endel tips på min hemsida http://privat.kantzowska.se/friedel/

Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips