Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder?

Hej,
Jag skulle vilja vet hur ni som aktivt jobbat med att få in synpunkter från vandrare på vandringsleder jobbar. Vi vill ha någon form av produkt där dels vi kan skriva om någon förbättring skett, men även där folk kan skriva sin kommentarer. Text om dom haft svårt att hitta, eller om någon skylt ramlat ner eller om det är något annat som vi behöver veta.

Vi är en grupp som jobbar idellt och kartlägger gamla stigar/vandringsleder och vi behöver ett smidigt system för att få in synpunkter och få ut information. Jag har tittat på gästbok, men eftersom det är ett stort antal stigar känns det som ett rörigt alternativ. Blogg är jag inte så insatt i. Diskussionsforum känns om en bra system för mig, men jag vet inte om användarna kan uppleva det som krånglig. Det jag frågar efter gäller inte att nå ut med själva kartbladen och stiginformationen för det har vi nedladdningsbart via Internet, utan det är mer den interaktiva delen vi är ute efter.

Hur gör ni andra, är det någon som har några erfarenheter att dela med sig?

Hopp om svar :)

En lösning man kan testa är att ha en öppen Google-karta (maps.google.com) där vem som helst (alternativt den som ni ger rättigheter) helt enkelt kan kommunicera med er genom att lägga in saker i direkt i kartan.

Ett vanligt forum är nog annars en ganska bra idé. Då kan vem som helst starta en tråd som ni sen till exempel kan svara i när ni har åtgärdat. Det går ju att dela in forumet per stig eller liknande logisk enhet. En stor fördel är översikten även för era besökare - man kan lätt i efterhand gå in och kolla på just det område man är intresserad av och se om något har varit trasigt etc.

En blogg bygger på att ni först skriver en artikel som andra sen kan kommentera. Bra om ni då och då vill berätta om vad ni gjort och sen vill ha synpunkter. Går att kombinera så att det ni skriver även skickas ut på Facebook och Twitter till dem som anmält sig.

En kombination är alltså det bästa, beroende på om information ska in eller ut.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips