Förvaring kajak i plywood-glasfiber-epoxi?

Jag undrar om förvaring av en egenbyggd kajak i plywood-glasfiber-epoxi a la Petrus. Sommartid gissar jag att plan förvaring upp och ner utomhus, helst inte i gassande sol, blir bra. Men vad räknar ska man räkna med för vintern? Måste den in under riktigt tak? Eller räcker det med att hålla bort tung snö och is, och se till att det inte kommer vatten Skädda-boxen med tanke på eventuell frostsprängning? Det senare med i så fall med pressening, eller enklare tak-taksprång platsbyggt bara över själva kajaken? Så länge det finns hopp om vinterpaddling skulle jag ju vilja ha kajaken så lättillgänglig som möjligt.
 
Jag byggde en kajak hos Petrus för snart fyra år sen. De båda första vintrarna sydde jag en lång "påse" till kajaken med rullstängning (som på vattentät packpåse) av pressening. Kajaken fick sen ligga uppochnervänd på bockar i trädgården. Det har gått bra, inga skador av det. Numera förvaras kajaken på konsoler som jag fäst i väggen i kallgarage.
 
Glasfiberskrov tar väl en del stryk av uv-ljus (det gör andra material också, för all del),min personliga tumregel är under riktigt tak som minimum och i garage/inomhus i den mån jag har plats och tillgång till det.
 
Glasfiberskrov tar väl en del stryk av uv-ljus (det gör andra material också, för all del),min personliga tumregel är under riktigt tak som minimum och i garage/inomhus i den mån jag har plats och tillgång till det.
Kajaker med plywoodkärna lamineras med glasfibervävar och epoxi. Epoxin tål inte UV-ljus, därför måste sådana kajakbyggen målas eller klarlackas med tre lager. Snällast är förstås att förvara inomhus eller under tak oavsett material, med det funkar utomhus också.
 
UV ljus har redan nämnts, viktigt att förstå att UV-är skadligt för alla former av organiska material (trä, plast,lack). Man målar/lackerar kajaken för qtt skydda epoxyn. Lacken kommer dock att slitas och behöver bytas ut om kajalen utsätts för långvarigt solljus. Lacken är med andra ord det du offrar för att skydda epoxyn.
Också viktigt att förvara den torrt, om utomhus så skall det vara luftigt. Upp en halvmeter ifrån marken och ett tak som håller nederbörd borta. Plåt/trä/pressning spelar ingen roll. Man kan bygga ett litet skjul i trä och spika på en pressning som budgetförvaring. Har man tillgång till utsidan på en byggnad så är ett par konsoler för kajaken och ett snedtak i plåt ovanför helt OK för året runt förvaring.
Skulle absolut inte stänga in den I en påse om den skall förvaras utomhus. Det kommer att bli kondens i påsen och den måste vädras bort.
Luftfuktigheten på vintern är oftast låg, problemet är dagar som idag. Nära nollan och gärna med varierande dygnstemperatur.
 
En erfarenhet är också att förvara allt i textil musfritt. Jag har fått delar av både flottör och kapell konverterat till musbajs då kajaken förvarats i "utomhusskjul" så numera får kajakens mjukdelar/tillbehör bo musfritt inomhus.
Har svårt att tro att nylon innehåller mycket näring för en biologisk varelse man kanske var det saltrester som lockade.
Förvarar numera även med packluckorna på men måste då se till att det är riktigt torr i stuvfacken innan vintervilan - försökte bygga vinterluckor av metalnät men gav upp, fick det inte tätt. Finns en tråd här om detta också.
Tänk också på att flytta kajaken lite om den ligger länge så den inte får liggskador.

/Patrik
 
Tänk också på att flytta kajaken lite om den ligger länge så den inte får liggskador.
Tack. Menar du att om man har ett par bockar eller vägghållare, så ska man flytta kajaken nån decimeter åt endera hållet ibland? Eller ska man helt byta förvaringssätt då och då?
 
Också viktigt att förvara den torrt, om utomhus så skall det vara luftigt. Upp en halvmeter ifrån marken och ett tak som håller nederbörd borta. Plåt/trä/pressning spelar ingen roll. Man kan bygga ett litet skjul i trä och spika på en pressning som budgetförvaring.
Luftfuktigheten på vintern är oftast låg, problemet är dagar som idag. Nära nollan och gärna med varierande dygnstemperatur.
Tack! Menar du att inte ens sommartid bör kajaken ligga och bli utsatt för regn?
Och det där med en halvmeter upp: är det för att fukt i marken stiger upp? Där jag har kajaken nu är marken så mjuk så jag tror inte regn kan stänka upp särskilt långt. Och skulle jag bygga ett tak, så blir det ju inte mycket regnstänk? Eller blir det risk för en fuktig "atmosfär" mellan kajak och mark om det är säg 2-3 dm?
 
Ja, jag tycker kajaken skall förvaras väderskyddad året om. Utöver att UV-ljuset är skadligt, ligger den ute i det fria så kommer den bli smutsig och tillslut så börjar det växa mossa på den.
Det finns alltid hög nivå av markfukt om det är vegetation eller jord under kajaken, lägger man kajaken direkt på eller strax ovanför så kommer fukten inte att vädras bort på undersidan. Mjuk mark är definitivt en varmingsflagga för mig.
Ha som grundtes att vad du än gör så kommer kajaken att bli utsatt för fukt, du måste säkra att fukten kan vädras bort. En enskild sommarskur är givetvis inte ett problem, det är långvarig fukt som ställer till det.

En välbyggd kajak är formstabil, den behöver inte flyttas eller roteras för att undvika liggskador. Det gäller bara PE-kajaker och även då tveksamt om det är nödvändigt. Givetvis att stöden/bockarna/konsoler etc har anständig stor liggyta. 2" hyvlat trä med avrundade hörn duger gott.

Nu har du valt en träkajak, då måste man också ta konsekvensen av det och vårda den. Det kan finnas en spricka eller hål i laminatet som du inte känner till, får fukten fäste så kommer kajaken att ruttna innifrån.
Vill du äga en slit och släng kajak så finns de på XXL i PE.
 
Tack. Menar du att om man har ett par bockar eller vägghållare, så ska man flytta kajaken nån decimeter åt endera hållet ibland? Eller ska man helt byta förvaringssätt då och då?

Flytta i sidled nåong DM var vad jag menar, om den ligger lutad lite åt ena sidan kan man även "byta sida".

/Patrik
 
Nu har du valt en träkajak, då måste man också ta konsekvensen av det och vårda den. Det kan finnas en spricka eller hål i laminatet som du inte känner till, får fukten fäste så kommer kajaken att ruttna innifrån.
Vill du äga en slit och släng kajak så finns de på XXL i PE.
Tack för alla tips Per! Träkajaken är inte min är, men skulle kunna bli. Alternativet är en hyfsat dyr ABS som vi pratat om (och i så fall för att jag sitter bättre i den). Förstår jag dig rätt att du menar att även en ABS-kajak egentligen behöver bra väder- och fuktskydd också?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.