Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Försvarets snöblus m /62 - material, färgning?
- Trådstartare Gullhoved
- Start datum
För att vara riktigt säker på ett plagg du ska färga, t a ut ett par trådar och färga dem i ett glas. När du sköljt ut ser du om det blivit genomfärgat. Har man tillgång till mikroskop kan man se på fibrerna. Syntetfiber är jämna i strukturen och ofta jämnt formade som runda trekanter mm. Naturfiber har oregelbundna former och har ojämn ytstruktur.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Hej igen!
I helgen tvättade och färgade jag jackan. Det blev mycket bra! Djup, jämn och fin olivgrön färg. Jag använde Nitor maskinfärg.
Mvh Gullhoved.
Och så här blev det. Jag är väldigt nöjd. Återstår att se hur väl färgen står sig, men å andra sidan så är väl inte tanken att tvätta den varje vecka heller. Jag skall sätta i nya snoddar i huvan och midjan, samt sy dit kardborrband i nederdelen på huvan och ficklocken, som snabblås. Tanken var också att byta ut knapparna duffellknappar i trä. De som sitter där är INTE köld-eller handskvänliga

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snyggt! Nu när jag ser att den har knappar vill jag också ha en. Trodde den var som en anorak.
Förresten, var köpte du dina? Hoppas på nätbutik där jag också kan shoppa.
Brallorna ser ju också superbekväma ut. Tror jag ska försöka få tag på båda.
Slutsålt här, men bra bild.
http://rodastjarnan.com/kamouflage-och-maskering/forsvarets-snobyxa-m62-30478
Förresten, var köpte du dina? Hoppas på nätbutik där jag också kan shoppa.
Beredskapsboden
Armystuff har också
Tack. 
.
.
Liten uppdatering då, när det äntligen är färdigt: jag färgade som sagt med Nitor Maskinfärg. Bytte ut de tunna nylonsnoddarna mot en lite grövre snyggare grön. Dragstoppar på huvsnodden. Satte i öljetter och tog ut midjesnodden på framsidan för bättre åtkomlighet. Slutligen sydde jag i kardborrestängning på framsidan av luvan. Fälttestas v 36 

Liten uppdatering då, när det äntligen är färdigt: jag färgade som sagt med Nitor Maskinfärg. Bytte ut de tunna nylonsnoddarna mot en lite grövre snyggare grön. Dragstoppar på huvsnodden. Satte i öljetter och tog ut midjesnodden på framsidan för bättre åtkomlighet. Slutligen sydde jag i kardborrestängning på framsidan av luvan. Fälttestas v 36
![]()
Stiligt. Jag har några kilo (sic!) polyamidknappar från nån kursad leverantör till FM, bl.a. olivgröna knappar i exakt samma modell som de som sitter på snöblusen (inte så konstigt de användes ju i hela 59-60 systemet) Om du är intresserad kan du skicka ett pm
Otroligt snyggt
Jag är imponerad över hur bra detta blev, riktigt bra jobbat. snygga små förändringar också.
Jag är imponerad över hur bra detta blev, riktigt bra jobbat. snygga små förändringar också.
Hej igen!
I helgen tvättade och färgade jag jackan. Det blev mycket bra! Djup, jämn och fin olivgrön färg. Jag använde Nitor maskinfärg.
Mvh Gullhoved.
Snyggt!
Hur gjorde du själva färgningen?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg