Förstärknngslager i vilken ordning?

Hej!

Sitter och funderar på vad nästa steg i utrustningen blir ;)

Jag har redan idag ett välfungerande system av kläder ner till någon minus men funderar på en förstärkningsjacka vid rast och vila. Antagligen i dun typ FJ Pak eller motsvarande packbar jacka.

Hur har ni andra byggt upp er klädsel? Drar ni dunjackan utanpå skallagret (eller tar av det), eller får ni in förstärkningslagret under skalet?
Om ni har det ytterst, fungerar det bra för er även vid nederbörd och fuktigt väder?

Jag får ju ha någon slags idé först eftersom storlekar på kläderna måste anpassas till vilket lager de ska tillhöra.

Idag kör jag inifrån och ut:
  • Funktions t-shirt
  • Microfiberunderställ
  • Lite tjockare ulltröja
  • Goretexjacka
 
Flera olika förstärkningsplagg...

När det är risk för nederbörd, från våren och fram till hösten har jag ett tunnare förstärkningsplagg som jag både kan ha under och på skaljackan beroende på nederbörd. Vintertid när det är kallt har jag ett tjockare som jag har utanpå skalplagget (som kan vara bomull eller diffusionsplagg).

Vid höst och vår brukar jag ha ett tunnare långärmat (normalt tröja) och en väst med vindtyg, är det kallt och vid långrast använder jag båda, kortare raster utan nederbörd enbart västen. Fungerar bra för att klara både nederbörds- och uppehållsväder.

Lycka till i dina inköp!
 
Är mycket förtjust i tunn, lätt dunjacka. Tål i teorin lite fukt med någon sorts behandlat dun, men inte velat pröva det i praktiken utan brukar oftast ha den under skaljackan vid rast om det är nederbörd.

Oftast tar jag dock itne så långa raster vid nederbörd om man inte kan ordna någon sorts skydd, så det har inte varit något jag behövt ta ställning till särskilt ofta.

Dunjackan får nästan alltid föja med då den helt enkelt väger mycket mindre och tar mindre plats än någon av mina fleecetröjor eller andra tillgängliga alternativ. Så när det gäller plagg man förväntar sig endast behöva på rast tycker jag dunjacka är svårslagen.
 
Jag kör ju opch det är hur bra som helst

Sommar

Lager 1 Bomull t-shirt,bomull kalsonger , tunna strumpor
Lager 2 Tunt syntet underställ
Lager 4 Ytter byxor 30/70 och fleece tröja
Lager 5 Gore tex skal

Vinter

Lager 1 Bomull t-shirt,bomull kalsonger , tunna strumpor
Lager 2 Tunt syntet underställ
Lager 3 Mellanlagers underställ
Lager 4 Thinulate förstärkningslager antingen delat sett eller en windstopper Thinsulate overoll
Lager 5 Ytter byxor 30/70 ,Goretex jacka

Sen åker Goretex byxorna på vid behov

Superskalbart , sommartid är ju understället bara på kvällstid:Vintertid så kör man lager 1-2(kanske 3 om det är -20) samt 5an när man går.Är det stillastående aktiviteter i -25 så åker alla lager på.Thinsulate lagret no.4 fungerar även som en fin sovsäckförstärkare så jag kan ha lättare sovsäck och ha dubbel användning av så att säga halva sovsäcken.

Jag kör bomull underst för att slippa bli skunk som med syntet efter en dag , ombytet med t-shirt och kalsonger som alltid är med är dock syntet.Dom går ju att tvätta och behöver knappt torka innan man tar på sig dom fyller sin funktion vissa dagar
 
Skulle byta ut bomullen mot ett sjysst ullunderställ...

Jag kör med ull-underställ, fleace som mellanlager och sen skalkläder beroende väder. Vid vila kör jag oftast med dunjacka vid förstärkning om det behövs, är det väldigt blåsigt eller regn drar jag på skaljackan.
 
Joask, utveckla gärna. Förstår inte riktigt vad du menar och Hur skulle han annars göra?

GTX släpper ut ånga, hinner den vätska som lämnar kroppen genom huden i form av ånga kylas ner och omvandlas till vätska innan den passerar GTX-membranet så kommer den inte ut utan blir kvar i klädlagren innanför membranet.

Är det riktigt kallt och man har många lager kläder på sig innanför GTX-membranet så kommer kondensationspunkten, där ångan övergår till vätska, att ligga innanför membranet och fukt börjas ackumuleras i de värmande lagren.

En indikation på detta är bildandet av rimfrost och is på insidan av GTX-plaggen.
 
Kan förtydliga att GTX fungerar även om membranet håller minusgrader så länge som ångan som ska passera genom membranet fortfarande är ånga och inte vätska.

Man kan använda GTX även i kylgrader förutsatt att GTX-plagget sitter ganska tight och man inte har många klädlager under.
 
Har efter flera år med svindyra skalplagg skippat membrantekniken (Goretex) då jag trots ventillation under armarna blir BLÖT ;(.

Kör med HH / Craft syntetiska funktionsunderkläder i botten.
Sedan traditionell ullfrotte´ (vid varmare väder ibland bara en tunn syntetskjorta)
300 grams dunjacka i stället för tung fleece-tröja/jacka
Fjällräven G1000 Jacka/anorak (inga problem med kondens längre)
GoreTex Pack-lite ultralätt regnställ (Puma, för golfare)

Har även en uppsättning `sovkläder´ (funktionsställ) som kan förstärka
 
På vintern vid rast regnbyxor på utanpå nertill, dunjacka på utanpå och byt från gåmössa till lägermössa stor, drag tumhandskar utan på fingerhandskarna. Stå, sitt på något isolerande.
Regnar det har du redan regnplagg på. Drag upp under ärm ventilasion och dra på dig huvan, dra upp i halsen.
Ylleundisar, syntet på dagstur, aldrig bomull.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.