Förstärkningsplagg ben

Eftersom jag är väldigt lättfrusen när jag är stilla, men blir svettig fort när jag rör på mig behöver jag alltid ordentligt med extrakläder när det är dags för rast. Den lilla dunjackan är en given följeslagare på i princip varje utflykt, liksom sittunderlag och extra mössa.

Men det jag inte löst tillfredställande är benen. Det finns ju olika varianter och jag har provat några (regnponcho som filt, långkalsonger, alufilt, ta fram sovsäcken). Men är nu nyfiken på vad ni har för lösningar och tips?

Har tex inte provat någon termokjol ännu, mest på grund av vikten på de billiga varianter jag klämt lite på. Finns det lätta sådana och funkar de ok?

Finns det tillräckligt lätta filtar/täcken av något slag?

Fodrade överdragsbyxor som inte väger bly?

Andra lösningar?
 
Regnbyxorna brukar jag vid raster, vindisolering, ett luftlager till och de är ändå med. Vid lägerslagning vintertid brukar jag överdragsvärmebyxor, kraftiga yllelångalsonger utanpå de tunnare. Att behöva klä av sig för att förstärka klädseln är givetvis vägen.
Långkjol är säkert praktisk då man inte behöver ta av sig kängorna.
 
Seobservers tillvägagångssätt med regnbyxor nyttjar jag med.

Jag har dock ett par Taiga Thule (kort)byxor som man kan sätta under sina vanliga byxor. Använda sparsamt då detta är ett "utöver"-plagg. Smidiga att få på.
 
Klättermusens Heidrun är väldigt lätta, smidiga och värmer alldeles lagom på raster och i läger på vinterfjället. Helt öppningsbara ben med tryckknappar för enkel hantering. Men dyra...
 
Jag fick ett litet paket med fleecepläd, uppblåsbar kudde, öronproppar och ögontäckare när jag reste med nattåg en gång. Fleecepläden har sedan dess varit med som hundens täcke på turer i plusgrader.
Senaste gången jag var inne på Rusta såg jag en pläd som såg identisk ut, undantaget färgen.
Om det är samma är vikten ca 200 g och priset var 29 kr om jag minns rätt.
Den har jag använt någon gång som benvärmare på rast och det fungerade fint. Den är ganska tunn, så är du väldigt frusen eller det är väldigt kallt behövs något kraftigare, men den borde tackla det mesta så länge det är plusgrader. Något vattentätt över krävs dock vid regn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.