Förstärkningslager byxor

Hej!
Har gått igenom utrustningen för vintern och funderar på vad jag ska ha som förstärkningslager på benen när det blir kallt och man sitter still.

Hittills har jag kört följande lager:

1. Långkalsonger Craft microfiber
2. Långkalsonger lösare modell i fleece
3. Ofodrade skalbyxor som tar vind och väta.

På överkroppen kör samma modeller på 1,2 men förstärker med en tjockare fleece om det blir riktigt kallt. Har inte hittat någon riktigt bra lösning för benen än.

Vad kör ni? Kör alla förstärkningslager utanpå i form av dunjacka/dunbyxor?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Helly Hansen samt Fristads fibepäls ser mycket bruk, även min isolerade Mc overall Motomod har gjort fin tjänst vid stillasittande övningar som vak, jakt, fiske. filmning, foto och vintriga ridtävlingar. I tjänsten fungerade vintermotoroverallen fodrad med fiberpäls väl. Kombinationen syntetunderkläder och ylledito före ylleöverplagg skall heller inte föraktas. Ull är fenomenalt. Numera har garderoben även kamelullsundisar, synnerligen skönt på ett blåsigt skjutfält vintertid. Att bara dra regnbyxorna eller lårings över tar bort vindkylningseffekten och ger ett värmande luftlager till. YMMV
go tur

Fler alternativ

Det är inget fel på fiberpäls men överdrag är smidigare. Jag använder oftast överdragsbyxor med syntetfyllning eller Fjellduken Hunter beroende på aktivitet. Syntetfoderbrallorna var betydligt billigare än dito i dun och har ett något robustare yttertyg än normala dunjackor vilket jag tycker är viktigt för byxor som slits mer än jackor.

Har inte HH slutat med fiberpäls?

/Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips