Förstabestigarens rätt - Vad tycker du?

Om leden är mixad i den bemärkelsen att den är bultad med något enstaka glapp, så skulle den förmodligen vinna på att behandlas som en ren sportled, dvs få en extra bult. (Typexempel: Lara med handklovarna på ekoberget)

Håller med om allt Gustav skriver.

Förbättra gärna dåligt bultade sportleder, i vissa fall kan det ju vara så att förstabestigaren inte topprepat leden innan han bultat och därför satt bultarna galet, så är det iallfall på den enda sportled där jag själv har fa...

Sportleder där en bult saknas, typ 5 bultar och en kilplacering (Ågelsjön har en del såna) är bara fånigt. Förstabestigaren har försökt göra leden till något den inte är. En 7:a med bult + en kilplacering blir inte en trad 7:a för att det sitter en kil på 5:a passagen på mitten. (Även om jag vet vissa wannabes som skulle hävda det ;) )

Firningsankare är nästan alltid bra. Onödigt slitage på träd undviks, mindre slitage på nedstignings-stigar och topprepsklättring blir enklare i vissa fall.

P.S. År det inte ganska underligt att försöka hävda att man klättrar en klassisk tradled i samma stil som förstabestigarna om man öser in aliens och annat modernt där dom körde med stenårda skor, kliar och jävlaranamma... D.S.
 
P.S. År det inte ganska underligt att försöka hävda att man klättrar en klassisk tradled i samma stil som förstabestigarna om man öser in aliens och annat modernt där dom körde med stenårda skor, kliar och jävlaranamma... D.S.

Jo exakt, därför tycker jag alla leder ska bultas upp ordentligt. Finns inget kvar att bevisa vad gäller mod och liknande. Låt oss koncentrera oss på det klättertekniska och bli bättre gradmässigt. Kom igen det är 2008, risker är bara macho och totalt ute.
 
Det är väl två saker som ligger bakom förstebestigarens rätt (och har bäring i denna fråga).

Den som lagt (mycket) tid på något vi andra har nytta av bör ha mer att säga till om än den som lägger mindre tid (läs: kan läsa föraren och har Hiltin lätt tillgänglig).

Den andra delen är att vad som anses vara rätt nu (tex stil) troligen ändrar sig om ett tag. Skulle vi ändra efter vad som anses rätt nu blir det som när frugan byter gardiner hemma. Än värre blir det om var och en går på sin egen värdering - eftersom som den skiljer sig även i exakt samma tid. Det är ju det här som orsakar "bolt wars" på andra sidan Atlanten.

Av del 2 följer alltså att grundregeln bör vara att vi inte ändrar. Inte bara att vi bevarar ett fåtal K-märkta leder. Undantaget skulle vara rena sportleder.

Jag skulle inte bli förvånad om bultar visar sig vara gammalmodig stil i framtiden. Naturvårdsverkets skärpta hållning och att vissa norska bultade områden sägs återgå till mer tradklättring kan vara indikationer på det. En indikation på motsatsen är gym-klättrarna (som jag tror är en trolig orsak till accessproblem framöver).
 
Jo exakt, därför tycker jag alla leder ska bultas upp ordentligt. Finns inget kvar att bevisa vad gäller mod och liknande. Låt oss koncentrera oss på det klättertekniska och bli bättre gradmässigt. Kom igen det är 2008, risker är bara macho och totalt ute.

Precis och det àr dar som inomhusklattring kommer in i bilden, dar man kan helt koncentrera sig pa det klattertekniska samt bli en starkare och forhoppningsvis battre klattrare...
 
Jo exakt, därför tycker jag alla leder ska bultas upp ordentligt. Finns inget kvar att bevisa vad gäller mod och liknande. Låt oss koncentrera oss på det klättertekniska och bli bättre gradmässigt. Kom igen det är 2008, risker är bara macho och totalt ute.

Jag både ryser och skrattar när jag läser det här.

... ja, låt oss bli bättre gradmässigt! HA! Ingen hindrar dig, punk! Sätt ett topprep och träna på.
 
Hejhej

Det finns en praxis inom klättringen att förstabestigaren bestämmer hur leden skall vara säkrad.

Det skulle vara intressant att veta hur denna praxis vuxit fram. Någon som kan berätta?

Vi har därför påbörjat en liten undersökning bland de flitigaste nytursmakarna för att ta reda på deras inställning i frågan.

Spännande! Snälla bultkommitté, berätta för oss vilka åsikter som kommit fram!

Jag tror själv att praxis hit och praxis dit spelar mindre roll nu när en blandad grupp klättrare slagit sig samman och gör genomtänkta och motiverade bultningsbeslut.

Tummarna upp!


Gustaf
 
Jag undrar ju då självklart vad som gör denna grupp så speciell att den ska kunna bedöma vad som är rätt och fel bättre än någon annan.

För mej är det en självklarhet att inte sätta en bult även om det är bara en placering på en led som i övrigt är bultad. Trots allt så går ju bultar och accessproblem hand i hand. Folk stör sej på bultar (även ickeklättrare) och det leder till stängda klippor eller i längden kanske ett totalförbud mot bultning. (Vilket kanske inte vore så dumt det skulle ju lösa klättersveriges mest infekterade diskussion.)
Sen gör man ju faktiskt en konstant inverkan på berget, och finns det möjlighet att undvika det så bör det göras.( Chipping är ju känt som usel stil, så varför är inte bult vid kilplacering det.) Och är det sen så att man inte kan lägga kil finns det ju en enkel lösning, att lära sej...
Vad skulle hända med ex. omöjliga väggen som är faktiskt en välsäkrad tur om man bara kan lägga kil, men som ändå framgick av någon tråd här på utsidan nästan de flesta skulle vilja bulta upp.
Nä skärpning, en stor tumme ner för denna korkade idé.
 
Det som gör gruppen bättre en någon godtycklig enskild är förstås att det är just en grupp, som diskuterar sinsemellan och väger in varandras argument på allvar, samt att man aktivt inhämtar andra klättrares synpunkter.

Självklart skulle en enskild kunna ha rätt om han nu råkar ha det - och gruppen trots allt har fel...

Fast det är ju i det trångsynta perspektiv som bygger på att det verkligen finns ett rätt sätt. I själva verket är ju detta en diskussion om något subjektivt. (Jag har en egen uppfattning själv, men) jag tror det första man måste inse är att det inte finns en absolut sanning här, utan faktum är att det är i det närmaste en smaksak.
Den som tycker att nautren ska få vara i fred, och att det är själva lösningen på frågan, bör genast försöka inse att det garanterat finns någon som tycker att man ska vara änne mer aktsam om naturen. Det betyder inte att man ska överge sin ståndpunkt eller börja strunta i naturen, men man bör inse att den uppfattning man själv har är subjektiv.
 
På nått sätt känns det som att ett kriterium för att kunna tillföra något vettigt till diskussionen är att man uppskattar både sport och trad.

Inbitna sportklättrare kommer aldrig förstå poängen med att hålla bultarna borta från möjliga naturliga säkringar lika lite som inbitna traddare kommer förstå tjusningen i att klättra utan att bekymra sig om säkringar.

Själv uppskattar jag verkligen båda formerna, och önskar bara att det fanns fler öppna klippor runt stockholm, så att det räckte till fina leder i båda stilarna över hela svårighetsregistret.
Nu har vi ju bara de berg vi har och vi får samsas så gott det går på dom.

Jag vidhåller det jag tidigare skrivit att befintliga sportleder gärna får bultas säkrare än fa en gång gjort om det finns behov. Om jag vill lägga kilar (vilket jag gärna gör), så varför göra det just på en sportled, istället för att klättra en riktig tradled? Och visst hör riskmomentet till kättringen, men kanske inte just till sportklättringen.
Likväl håller jag fast vid att klassiska tradleder skall förbli just tradleder. (men det är det väl ingen som säger emot egentligen?) När det gällde "omöjliga väggen" så var väl det enda bultargumentet att man stilmässigt kan klippa borrbult likaväl som (tveksamma) pitonger. Om fa bankat in dom på led så har man sannerligen inte gått i samma stil genom att bara klippa dom!

Om man sedan skall låta mer eller mindre mixade leder bli renodlade sport eller tradleder,eller behålla dom som dom en gång gjordes... Ja det är en helt annan fråga, där det (som sagt) aldrig kommer finnas något slutgiltigt rätt eller fel. Låt oss skilja på den diskussionen och den som bultkommitten främst borde ägna sig åt, dvs uppfräschning av befintliga BULTADE leder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
fling Förstebestigarens rätt Klättring allmänt 14
Älvnäs Rätt!! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.