Första skaljackan :)

Dags att lägga undan min allroundjacka (läs regnjacka) från fjällräven och köpa mig en riktig skaljacka. Längtat många år :)
Har sonderat terrängen i stan och trodde jag först bestämt mig för en Tierra Prime men så ramlade jag över Marmot Fjell Jacket (ny på marknaden?) och fick genast beslutsångest. Erfarenheter av någon av dessa, gärna från er tjejer? Har ofta problemet att överdeler överlag är för korta, men dessa har känts bra i butiken iaf.
/Anna
 
Jag tycker att de flesta skaljackor är alldeles för tight skurna. Jag har en Tierra-jacka (tyvärr kan jag inte utläsa modellnamnet på jackan) som jag upplever alldeles för tajt. Den funkar bra på sommaren och våren men på vintern blir det lite för trångt med en extra tröja under. Jackan är ganska kort också, men det tycker jag är bra, det funkar utmärkt att cykla i tex. Den går ner lite mer i ryggen också, annars kanske mitt omdöme om längden varit annorlunda.

Tajta kläder blir kalla kläder. Killmodellerna är alltid mkt lösare skurna, men brukar inte finns i tillräckligt små storlekar för min del.

Lycka till! Och kom ihåg att den troligtvis bara kommer hålla ett par år, så lägg inte ner för mkt kraft på att hitta den perfekta jackan, du får ändå göra om valet senare.
 
Jag har omvärderat ganska mycket de senaste åren. Nu vill jag ha en lite rymligare jacka som går ner över gren och rumpa (Fjällräven Rimfaxe är jag väldigt nöjd med, bomullsanorak). Det är så mycket skönare i att slippa bli kall om ryggslut och skrev när det blåser. En tight snygg jacka har ju sina fördelar på stan och när man har nära in, eller kanske ska klättra. Jag har nu flera jackor för olika saker men håller på att utrangera GTEx för svettiga aktiviteter och har en Haglöfs LIM GTex vid regn. Jag tycker inte att GTex ventilerar nämnvärt utan det gäller att öppna upp ventilation och dragkedja annars blir jag snabbt blöt av svett. Har GTex för slalomåkning och hundpromenader men jag tycker inte att det funkar när man vandrar och får upp pulsen.

Jag tycker att de flesta skaljackor är alldeles för tight skurna. Jag har en Tierra-jacka (tyvärr kan jag inte utläsa modellnamnet på jackan) som jag upplever alldeles för tajt. Den funkar bra på sommaren och våren men på vintern blir det lite för trångt med en extra tröja under. Jackan är ganska kort också, men det tycker jag är bra, det funkar utmärkt att cykla i tex. Den går ner lite mer i ryggen också, annars kanske mitt omdöme om längden varit annorlunda.

Tajta kläder blir kalla kläder. Killmodellerna är alltid mkt lösare skurna, men brukar inte finns i tillräckligt små storlekar för min del.

Lycka till! Och kom ihåg att den troligtvis bara kommer hålla ett par år, så lägg inte ner för mkt kraft på att hitta den perfekta jackan, du får ändå göra om valet senare.
 
Tänkte rätt men skrev fel. Klättermusen Rimfaxe var det jag köpt men det är ingen skaljacka dock.

Jag har omvärderat ganska mycket de senaste åren. Nu vill jag ha en lite rymligare jacka som går ner över gren och rumpa (Fjällräven Rimfaxe är jag väldigt nöjd med, bomullsanorak). Det är så mycket skönare i att slippa bli kall om ryggslut och skrev när det blåser. En tight snygg jacka har ju sina fördelar på stan och när man har nära in, eller kanske ska klättra. Jag har nu flera jackor för olika saker men håller på att utrangera GTEx för svettiga aktiviteter och har en Haglöfs LIM GTex vid regn. Jag tycker inte att GTex ventilerar nämnvärt utan det gäller att öppna upp ventilation och dragkedja annars blir jag snabbt blöt av svett. Har GTex för slalomåkning och hundpromenader men jag tycker inte att det funkar när man vandrar och får upp pulsen.
 
När jag köpte min senaste gtx-skaljacka så var ventilationsmöjligheterna en viktig parameter. Som Niklaz skriver så ventilerar membranet inte tillräckligt bra under mer ansträngande aktiviteter så man måste i princip öppna upp. Jag valde en modell som jag kunde öppna upp helt i sidorna vilket fungerar utmärkt.

Mitt råd är att inte stirra dig blind på märket för det skiljer i regel inte mycket mellan olika tillverkare. Kolla istället på passform och vilken funktion du är ute efter. Ska du använda den i praktiken och kanske få plats med förstärkningsplagg under så bör den inte vara så tight skuren som många nu är.

Om du ska ha den mestadels för vandring så blir vikten en parameter och då kanske någon av de lättare membranmaterialen kan vara ett alternativ. Om du ska ha den för aktiviteter som sliter mer, t ex alpin klättring, alpin skidåkning kanske du vill ha mer "slittyg" som i GTX XCR.

Själv har jag lite svårt att ha en jacka till allt eftersom det är stor skillnad på en jacka jag vill ha till vandring (=lätt, välventilerad) och en för alpin åkning (=mer slitstarkt material, lätt fodrad).

Sen håller jag inte med de som dissar GTX rakt av och hävdar att det inte fungerar. Som flugfiskare har jag trampat runt åtskilliga veckor med helt täta PVC-vadare. När jag för ett tiotal år sedan köpte mina första "andasvadare" var det en revolution och jag kunde hålla mig jämförelsevis torr jämfört med hur det var att traska omkring i täta PVC-vadare en hel dag.

Därvid inte sagt att GTX är en universallösning; det ventilerar fortfarande sämre än t ex bomullsmaterial och är inte jättebra i sträng kyla vintertid, men jämför man med helt täta material är det ändå fortfarande en stor förbättring.
 
Där håller jag med om till 1000%. Jag köpte andningsvadare för tre år sen och vilket otroligt tekniksprång det var. Det gick att gå en hel dag utan att bli sådär grymt fuktig som i gamla PVC. Där ska man nog inte köpa billigt. Tråkigt om man t.ex. betalat helikopterlyft långt ut och märker att de läcker.

Sen håller jag inte med de som dissar GTX rakt av och hävdar att det inte fungerar. Som flugfiskare har jag trampat runt åtskilliga veckor med helt täta PVC-vadare. När jag för ett tiotal år sedan köpte mina första "andasvadare" var det en revolution och jag kunde hålla mig jämförelsevis torr jämfört med hur det var att traska omkring i täta PVC-vadare en hel dag.
 
Där håller jag med om till 1000%. Jag köpte andningsvadare för tre år sen och vilket otroligt tekniksprång det var. Det gick att gå en hel dag utan att bli sådär grymt fuktig som i gamla PVC. Där ska man nog inte köpa billigt. Tråkigt om man t.ex. betalat helikopterlyft långt ut och märker att de läcker.

Precis! Jag avverkade två par billiga som inte höll tätt särskilt länge men satsade sen lite extra på en dyrare modell och de har hållt tätt. Som sagt, ett riktigt tekniksprång och skillnaden är verkligen påtaglig!

Men det var en liten OT-utsvävning till fiskets sköna värld. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...