Första lång vandring

hej
det är lite krångligt med att tvätta med tvättmedel, även Y3 : varmt vatten för att det ska funka samt en massa skölj för få bort tvättmedelsrester.

förpestar du vattendraget med tvättmedel, schampo, diskmedel o dyl så blir nog folk lite irriterade på dej...;)

tanken med mitt första inlägg är bara att man ibland krånglar till det lite i onödan.

att ta med sig 5-6 kompletta ombyten för en vecka eller ta med både djup och flat tallrik eller kanske både en kåsa, en mugg och en kopp etc etc, slutar med en rygga på 40 kg vilket inte är njutbart varpå du snabbt lessnar på utelivet..

håller absolut med om att få sova är jätteviktigt, ta med öronproppar och en mössa att dra ner över ögonen...

börja lite lugnt med att prova din utrustning på hemmaplan, skaffa rutiner och erfarenhet

go tur
vänligen nils

Senast ändrad:
Ta fram vad du tror på, ta det du tror du måste ha, går det ner i ryggsäcken med bränsle och matpaketet? Orkar du lyfta det? Annars packa om fast mindre. Excelark och köksvåg graderad i gram förenklar vad du har och vad du vill skaffa för lättare grejor.
Basen 3 för 3 är klok, dvs ryggsäck, förläggning, tält-tarp, underlag och sovsäck samt kök på 3kg totalt. Ger utrymme viktmässigt åt lite lyx.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
hej
det är lite krångligt med att tvätta med tvättmedel, även Y3 : varmt vatten för att det ska funka samt en massa skölj för få bort tvättmedelsrester.

förpestar du vattendraget med tvättmedel, schampo, diskmedel o dyl så blir nog folk lite irriterade på dej...

tanken med mitt första inlägg är bara att man ibland krånglar till det lite i onödan.

att ta med sig 5-6 kompletta ombyten för en vecka eller ta med både djup och flat tallrik eller kanske både en kåsa, en mugg och en kopp etc etc, slutar med en rygga på 40 kg vilket inte är njutbart varpå du snabbt lessnar på utelivet..

håller absolut med om att få sova är jätteviktigt, ta med öronproppar och en mössa att dra ner över ögonen...
go tur
vänligen nils

Nej-nej-nej, inte tänkte jag hälla ut tvättvatten i bäcken!
Tvättvattnet tänkte jag hälla ut på bara backen. Inte vill jag att någon nedströms ska få mitt gamla tvättmedel! Men du har en poäng, då förpestar jag ju backen i stället... Bara en liten aning mindre dåligt.

Tycker för övrigt Y3 fungerar utmärkt även ner till otäckt kalla temperaturer, just därför jag nämnde det. Men en massa skölj kommer man ju aldrig ifrån...Tvättbalja med hit och tvättbalja med dit...

Jodå, håller med att tvättmedel i möjligaste mån ska undvikas! Men jag får erkänna mig ha lite svårt för att vara utan diskmedel och hårschampo i tre veckor. :) Men allt går om man vill i och för sig...! :)

hej
naturligtvis diskar jag och tvättar även händerna dagligen i yes.
detta sker sparsamt och med varmt vatten och en bit ifrån vattendraget så att marken filtrerar.

det viktigaste man tar med sig är kunskap och bra rutiner.erfarenhet får man genom övning - ut och ha kul ;)
go tur
vänligen nils

hej
naturligtvis diskar jag och tvättar även händerna dagligen i yes.
detta sker sparsamt och med varmt vatten och en bit ifrån vattendraget så att marken filtrerar.

det viktigaste man tar med sig är kunskap och bra rutiner.erfarenhet får man genom övning - ut och ha kul
go tur
vänligen nils

Absolut! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips