Första kamsäkringarna

Vad är en tysk prussik Osquar?

Det jag fått lära mig tysk prusik är det som är listat som bara prusik på wikipedia märkte jag när jag skulle kolla upp bilder :p
http://en.wikipedia.org/wiki/Prusik

Där finns massor av bra bilder och allt möjligt.

Det jag normalt sett tänker när jag hör "prusik" är tydligen det som heter klemheist... Man lär sig något nytt varje dag! Det jag har lärt mig idag är att man inte ska lita på vad fransmän tycker att knutar heter ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det funkar ju alldeles utmärkt utan prussikslingor nånstans. Ett gäng 60 cm sydda slingor funkar hur galant som helst. Jag är själv allergisk mot specialpryttlar (speciellt om de har en knut!) som tynger ner selen och används endast i ett speciellt moment och föredrar klart lite mer generell utrustning..

Här får man experimentera själv, och sydda slingor kan vara ok tekniskt sett. Men se till att det inte är spectra (det är de ju nästan alltid numera), de tål inte friktionsvärmen. För min del är det repsnöre som gäller, eftersom firning sliter hårt på prusiken. Synd att förstöra sina fina köpeslingor. Och vikten av några dm repsnöre är rätt försumbart. Dessutom (börjar jag bli tjatig?) så räknar jag prusiken som personlig, och något jag som andreman vill ha på min egen sele när förstemannen har alla 60-lingor! Annars blir det bökigt att tex göra en escape tex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips