Första kamsäkringarna

Vad är en tysk prussik Osquar?

Det jag fått lära mig tysk prusik är det som är listat som bara prusik på wikipedia märkte jag när jag skulle kolla upp bilder :p
http://en.wikipedia.org/wiki/Prusik

Där finns massor av bra bilder och allt möjligt.

Det jag normalt sett tänker när jag hör "prusik" är tydligen det som heter klemheist... Man lär sig något nytt varje dag! Det jag har lärt mig idag är att man inte ska lita på vad fransmän tycker att knutar heter ;)
 
Det funkar ju alldeles utmärkt utan prussikslingor nånstans. Ett gäng 60 cm sydda slingor funkar hur galant som helst. Jag är själv allergisk mot specialpryttlar (speciellt om de har en knut!) som tynger ner selen och används endast i ett speciellt moment och föredrar klart lite mer generell utrustning..

Här får man experimentera själv, och sydda slingor kan vara ok tekniskt sett. Men se till att det inte är spectra (det är de ju nästan alltid numera), de tål inte friktionsvärmen. För min del är det repsnöre som gäller, eftersom firning sliter hårt på prusiken. Synd att förstöra sina fina köpeslingor. Och vikten av några dm repsnöre är rätt försumbart. Dessutom (börjar jag bli tjatig?) så räknar jag prusiken som personlig, och något jag som andreman vill ha på min egen sele när förstemannen har alla 60-lingor! Annars blir det bökigt att tex göra en escape tex.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.