Första intryck av Spyderco Sharpmaker

Äntligen gjorde jag slag i saken och beställde en Spyderco Sharpmaker som jag nu testat på alla kökets knivar, både större och mindre, otandade och tandade.

Mitt första intryck är oerhört positivt! Jag, som aldrig tidigare lyckats skärpa en kniv utan att den, närapå i alla fall, blivit sämre, har nu en uppsättning i mitt tycke riktigt vassa knivar i köket :)

Måste säga att den var väldigt enkel att använda. Jag har inte kollat igenom den instruktions-DVD som medföljde, utan enbart tittat lite i broschyren och tillämpat det de kallar Steg 1 - 4, med alltså överraskande bra resultat. Jag kanske inte kan klyva hårstrån med knivarna, men nu går det i alla fall att skära tomater och kycklingfilé med dem :)

Ett par frågor inställer sig:

I vilka situationer eller för vilka knivar rekommenderas att man använder 40 graders respektive 30 graders vinkel?

Bör man göra ren stavarna nån gång? Hur ofta? Hur och med vad? De blir väl igensatta med metall så småningom, antar jag.
 
1. Äntligen gjorde jag slag i saken och beställde en Spyderco Sharpmaker som jag nu testat på alla kökets knivar.
...
2. I vilka situationer eller för vilka knivar rekommenderas att man använder 40 graders respektive 30 graders vinkel?

1. Grattis till det köpet! Alla som har köpt det verkar vara väldigt nöjda :)

2. Kika in här: http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/v1_eggvinklar.htm Han har en bra sammanställning på olika vinklar. Sedan kommer det alltid till olika preferenser såklart, men en bra utgångspunkt iaf.
__
Fredrik
 
Kika in här: http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/v1_eggvinklar.htm Han har en bra sammanställning ...... en bra utgångspunkt.
Bra men alldeles för enkel och ofullständig sammanställning.

Det viktigaste i sammanhanget är att man tänker igenom vad man tänker använda kniven till de allra flesta gånger för att sedan kontemplera över ståltypen, bladgeometrin och värmebehandlingen. Det är rätt många parametrar som skall till för att man får fram den ultimata eggen på ett befintligt blad.

En sådan metod skulle kunna gå till på det här viset:

1. Vad skall jag använda kniven till mest?

Svar: Lättare hack i köket, skära grönsaker och kött. Inte använda till bening av kyckling eller fiskskrov.

2. Vilket stål är det i min kniv?

Svar: Min kniv har ett blad tillverkat i Werkstoff Nr 1.4116.

3. Hur ser bladgeometrin ut? Hur ser eggområdet ut?

Svar: Min kniv har ett 48 mm brett blad som är 2,5 mm tjockt på det bredaste stället på ryggen. Bladet är inte taperat utan endast de sesta 2 cm är avsmalnande. Bladet är av det japanska snittet med klara drag av Santoku-modellen men är 24 cm långt. Eggen är dubbelslipad med en slipfas som är 1 mm bred. Området bakom eggen är 1.5 mm brett.

4. Vem har värmebehandlat bladet och till vilken hårdhet?

Svar: Min kniv är värmebehandlad av skickliga Solingen-tekniker med många generationers erfarenhet.

---------------

Så med tanke på en egenhändigt sammansatt enkät som kan man ganska lätt ta fram den bästa slipvinkeln och allt som rör eggen över huvud taget.

I vårt exempel bör man t ex inte gå ned under 20 g sammanlagd eggvinkel, knivens område i övergången mellan kropp och egg är på tok för tjockt och behöver tunnas ut. Dock får man vara försiktig med att tunna ut för mycket med tanke på det mediokra stålet.och låga HRC-graden. Risken är att eggen helt enkelt viker av vid för stor påfrestning.

Vi hamnar således på en primär-eggvinkel på 20-22 g (sammanlagt), med en tjocklek bakom eggen på ca 0,6 mm. Sekundäreggen är då ca 3,0 mm bred.

För att nå till de här måtten så måste vi tunna ut bladet bakom primäreggen, förslagsvis med ett diamantbryne på ca 120-240 strävhet för att sedan fortsätta med 600 och 1200 keramiskt bryne. Vinkeln bör ligga på ca 12-15 g.

När eggen fastnar i nageln vid en elevering av ca 10 g så kan vi gå över till själva primäreggen. Den bör vi lägga på en vinkel som inte är mindre än ca 20-22 g med hänsyn till de tidigare nämnda kriterierna. Denna vinkel uppnås lätt genom att placera basplattan på S-makern på en av stavarna som inte används för tillfället.

Sedan kör man omväxlande höger och vänster genom att räkna antal svep. Man kan förslagsvis börja med tio svep på varje sida för att sedan successivt minska antalet och till slut köra omväxlande 1 x 1. Kör gärna hela proceduren ända ned till UF-stavarna eller tejpa fast piratstenar på stavarna. Dessa är billigare än originalet.

Faktum är dock att man mycket sällan behöver köra mer än enstaka svep på varje sida för att uppnå en rakbladsvass egg som rakar armhåren utan att nudda huden. Förutsättningen är dock att förarbetet är korrekt utfört.

Som avslutning kör man på en strigel mättad med t ex Tormek-slippasta eller ännu finare. Det finns aerosoler/pastor som går ända ned till sub-mikron-nivå. Har man gjort allt rätt fram till nu så kan eggen dela ett frihängande hårstrå på mitten. Det är dock sällan man behöver den här graden av skärpa i samband med en kockkniv ;).

~Paul~
 
Jo stavarna samlar på sig metall. Du gör dem enkelt nyrena med disksvamp och Vim/Jif på flaska. Funkar kanon.

Det där med eggvinklar kan man göra hur avancerat som helst. En trubbigare vinkel håller lite längre men skär ju lite sämre. Jag slipar mina kockknivar 40 grader på sharpmakern, för jag är lite lat.
 
Just det, glömde att kommentera det där med rengöring av stavar. Det mest effektiva sättet är med hjälp av Autosol. Också Tormek slippasta och Flitz fungerar utmärkt. Det är bara att gnugga in med fingrarna tills man erhåller en grå sörja och sedan torkar man rent med en trasa. Om det skulle visa sig att inte alla spår av användning är borta så är det bara att upprepa proceduren.

Stavarna blir som nya. Man får dock inte glömma att diska dem om man skall till att slipa sina köksknivar därefter ;).

~Paul~
 
Inte kunde jag väl ana att jag skulle få ett så nördigt, om uttrycket ursäktas, svar av dePaul ;)

Jag tror jag kör på 40 grader för köksknivarna :) Tills vidare i alla fall.

Tack för tips om rengöring. Får införskaffa Autosol eller Vim/Jif. Det senare är sånt där lite slipande skurmedel som av icke knivnördar används till rengöring av t ex spisar, eller hur?
 
Kan ju nämna, om du inte förstod det, att jag inte har en aning om vare sig stål, värmebehandling eller nåt annat när det gäller köksknivarna.

På flera står det Anders Petter, "köttkniven" heter Frosts CS 161, en av brödknivarna heter Knivman Stainless Eskilstuna Sweden och den lilla kniven heter helt enkelt Frosts Mora. På en av de tandade står det Bahco 3758 P-8.

40 grader blir bra, eller hur? :)
 
Kan ju nämna, om du inte förstod det, att jag inte har en aning om vare sig stål, värmebehandling eller nåt annat när det gäller köksknivarna.

På flera står det Anders Petter, "köttkniven" heter Frosts CS 161, en av brödknivarna heter Knivman Stainless Eskilstuna Sweden och den lilla kniven heter helt enkelt Frosts Mora. På en av de tandade står det Bahco 3758 P-8.

40 grader blir bra, eller hur? :)
Jaha OK. Det svåra är att veta vilken nivå man bör lägga sig på. Sorry.

Dina knivar är inte tillverkade i superstål direkt. Kör på de befintliga inställningarna på S-makern. Den tunna KN-kniven kan du lägga en lite större vinkel på, dvs 40 g. De andra blir bra på 30 g och om du orkar jobba dig så skulle du kunna bryna AP-kniven ännu tunnare. Det är dock inte nödvändigt, om du finner det för bökigt med elevering av S-makerns basplatta och dylikt ;).

Den tandade Bahcon kör du förstås på kanterna av dina Spydercostavar. Försök att göra rörelsen helt vertikal, dvs inte glida från sågtand till sågtand, utan ta var och en separat, trots att det är tidskrävande.

~Paul~
 
Japp, jag har hört att man kan göra rent spisar med de sakerna också! ;)
Funkar på det mesta :). Min kära mor putsade bort smutsen på hennes klinker på altanen. Inget annat hade bitit på den smutsen tidigare. Det enda som eventuellt funkar ännu effektivare är ultraljudstvätt ;). Men det är kanske lite overkill.

~Paul~
 
Jaha OK. Det svåra är att veta vilken nivå man bör lägga sig på. Sorry.

Det är lugnt! Jag tog inte på något sätt illa upp. Tycker bara att det är så häftigt med riktigt djup kunskap!

Dina knivar är inte tillverkade i superstål direkt. Kör på de befintliga inställningarna på S-makern. Den tunna KN-kniven kan du lägga en lite större vinkel på, dvs 40 g. De andra blir bra på 30 g och om du orkar jobba dig så skulle du kunna bryna AP-kniven ännu tunnare. Det är dock inte nödvändigt, om du finner det för bökigt med elevering av S-makerns basplatta och dylikt ;)

Det får bli 40 grader på brödkniven, och 30 grader på resten. Kanske lite för bökigt med att justera vinkeln för AP-kniven.

.
Den tandade Bahcon kör du förstås på kanterna av dina Spydercostavar. Försök att göra rörelsen helt vertikal, dvs inte glida från sågtand till sågtand, utan ta var och en separat, trots att det är tidskrävande.
~Paul~

Aha.. det var ett tips jag tar till mig!

Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.