Förslag på vintervecka i naturskog/lågfjäll?

Kommer att ha skidor och tält och vara ute en vecka i början på mars.

Önskemål:

Naturskogsområde med lågfjäll eller synliga fjäll i fjärran.
Folktomt.
Gärna någon enklare, öppen rastkoja.
Gärna skoterförbud eller i alla fall reglerad skoterkörning.
Norra Norrland.
Inga långa distanser. Avslutar på samma ställe som turen startar.

Muddus.....eller Sjaunja

Hmmm, låter i mina öron som om både Muddus och Sjaunja borde passa dina önskemål. Bägge är kanonfina områden.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack!

Muddus har jag faktiskt klurat lite på. Det verkar lovande.

Finns det någon öppen koja i Sjaunja?

Kvikkjokk-Kabla FUR och Pärlälven FUR saknar väl helt kojor och där är det väl också fritt fram med skoter?

Muddus är fint, flackt och lättåkt med pulka, åtminstone om man undviker den södra delen som är lite mer kuperad. Fina stugor. Men snöläget verkar ju inte så bra just nu. Misstänker att det gäller Sjaunja också.

Passar på att fråga lite om Sjaunja. Söker tips på lämplig startplats för vintertur i det området. Är vägen vanligtvis plogad till Allavaara? Finns upplogade parkeringsplatser längs Ritsemvägen?
Mvh Erik

Var det för 20 år sen i alla fall :)

Hejsan,

Har gjort två turer genom Sjaunja på vintern. Första gången, vilket var för typ 20 år sedan, tog vi taxi från Gällivare in till Allavaara. Skulle gissa att vägen fortfarande plogas om det bor folk där....om det finns någonstans att ställa en bil har jag dock ingen som helst aning om. Men om man knackar på och frågar har i alla fall jag aldrig fått nej på frågan om det går att parkera sin bil på privat område....i alla fall inte på ställen där turister är sällsynta :)

Och det lär väl bli samma historia längs Ritsemvägen. Har åkt den många gånger och har inget minne av någon "offentlig" parkeringsplats innan Kebnats, även om jag skulle gissa att det borde gå att parkera vid Girjaluokta där skoterleden kommer ner från fjället. Men det finns ju gott om småvägar som svänger av, men dom lär ju alla sluta vid någon privat parkeringsplats.....

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips