Förslag på vinterjacka

Eftersom Tenson nämnts ovan vill jag bara lägga ännu en röst på dem som märke. Tycker de ofta glöms bort lite.

Har själv en av deras jackor som jag tycker är mycket bra för höst och vinterbruk, vattentät och väldigt rejäl med många fickor och praktiska detaljer. Den jag har har dock inget varmt foder, endast något tunt tyg. Tror inte den modellen finns kvar, men ser ut att vara ganska lik denna. (Jag köpte min på väldigt bra rea, så priset kan ha färgat mitt omdöme något.)

Även vintertid behöver jag ventilera ut värmen jag producerar under gång genom under ärmarna blixtlås, genom att hålla halslinningen öppen, genom att inte dra åt midjesnöret.
Vid rast är det lätt att med en halsduk och dra åt stoppa ventilationen i kragen. Blåser det kan man dra åt bottensnöret. Endast vid längre raster behöver jag ta på mig foderjacka/tröjan.
Fälla ner öronlapparna.
go tur

Tack för tipsen om vad man kan kolla på efter ventilations möjligheter

Eftersom Tenson nämnts ovan vill jag bara lägga ännu en röst på dem som märke. Tycker de ofta glöms bort lite.

Har själv en av deras jackor som jag tycker är mycket bra för höst och vinterbruk, vattentät och väldigt rejäl med många fickor och praktiska detaljer. Den jag har har dock inget varmt foder, endast något tunt tyg. Tror inte den modellen finns kvar, men ser ut att vara ganska lik denna. (Jag köpte min på väldigt bra rea, så priset kan ha färgat mitt omdöme något.)

Jag ska åka till butik som har dessa Tenson jackor och prova lite.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips