Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta?

Nej åk inte helikopter! Det börjar bli som vid kebnekajse där. Ett jäkla otyg är vad det är. Far fram från morgon till kväll och stör friden. Borde totalförbjudas.

När jag var på Gássaláhko i juli var det ett konstant väsen från helikoptrar. Jag trodde att det var någon militärövning, men Fiskflyg verkar numera förfoga över ett digert antal farkoster. När jag tältade norr om Nijákvágge var det tre helikoptrar som hann flyga ovanför mitt huvud på bara några timmar.

Helikopter in i den svenska fjällvärlden

Ämnet kanske skulle ha sin egen tråd, men jag vill inte skapa en onödig sådan så jag skriver i denna befintliga tråd.

Jag har en ambivalent inställning till helikopterflyg till Aktse, Staloluokta och andra platser.

Jag vill uppleva fjällvärldens tystnad och avskildhet, men samtidigt har jag inte så många semesterdagar och både Padjelantaleden och Kungsleden har jag gått några gånger nu för att ta mig in i Sarek. Jo, jag har gått in via Suorva också. Två dagars vandring i Sarek contra två dagars vandring på de autostrador som (i synnerhet Kungsleden) är.

+ inkomst till Fiskflyg och skatteintäkter till Jokkmokks kommun.
+ mer tid för vandring i de centrala delarna av Sarek

- det man vill bort ifrån gör sig frekvent påmint
- charterresestuk
- obra för miljön

Som sagt. Jag är kluven till frågan om att ta helikopter in i fjällvärlden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ang Rapadalens s sida

ang Rapadalens s sida
Det är bara ett par km under Piellorieppe nordsida som är besvärliga. Tätt och stenigt/håligt. Jag gick i kanten ned mot deltat. Gå inte ned i storvidet. På det hela inget besvär. Ibland precis utanför skogen. Följde nedre kanten till Pielloriepjåkkå och där rakt upp på Lavnem(kullen med radiomast).

Ett annat alternativ som ni lätt hinner med och som inte innehåller några svårigheter alls är Prinskullen-vallevagge-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Lullihavagge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips