Förslag på turer för 2009

Hej på er.

Eftersom jag har tråkigt på jobbet sitter jag och funderar över vad som kommer bli roligt under 2009 och behöver lite förslag på vad jag och min flickvän ska genomföra för utmaningar.

Vi klättrar båda klippa, tradklättrar 5or (svensk) och sportar 5B (fransk). Förhoppningsvis kan vi höja oss lite nästa år. Klarar av att klättra multipitch.
Hon har sedan tidigare bestigit 6000+ berg i Anderna med guide. Vi gick tillsammans en alpin kurs med UCPA i sommras för att bli mer självgående och besteg med kursen Aig de Tour. Efter det gjorde vi Mt Blanc själva.

Så vad är nästa steg? Matterhorn? Eiger? Göra Mt Blanc (eller Tacul?) i Skandinavisk stil med eget tält och ta med mat själva? Klättra långa trad-leder i Nissedal?

mvh//Tobias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan hitta inspiration genom att läsa Martin Moran's 'The 4000m peaks of the Alps'. Hittas tex på:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0900523662

Gav mig en hel del inspiration, Alperna är mkt mer än ett överbefolkat Mt Blanc.
Själv planerar jag att gå ett par klättringskurser här hemma och sen bygga vidare med en Alpin kurs i Alperna nästa sommar inklusive ngn fyratusing till.

Vad finns det för anledning åka till alperna innan man noggrant bekantat sig med bergen i Skandinavien? När sydlänningar frågar om the Magic Islands, Sarek, Trollveggen eller skidåkning i midnattssol vore det väl inte helt fel att ha något att säga.

Förslag till sommartur. Gå till Tarfala och övernatta i stugan. Ta inget tält men väl bivackutrustning (bivacksäck, sittlapp, dunjacka/fotsäck eller sovsäck). Gör därifrån lilla Vargryggen tillbaka till kebstationen med all packning, dvs via Isfallsglaciären - Halspasset - Nordtoppen - Sydtoppen - Östra leden. Ta en mellandag kring fjällstationen och klättra sedan Silhuettleden. Händelsevis samma turupplägg som jag genomförde med min bror 1967.

Kaskasapakte är inget bra startberg. Överraskas man av dåligt väder där kan man få en svår retur.

mellpat (Ingemar Mellgard) : Jag tror att man blir lite hemmablind. Samtidigt är det lika långt att åka till Keb som till Alperna, om inte längre. Och det känns mer "semester" i alperna än i Kiruna.
Men jag är helt klart intresserad av Keb också. Jag antecknar förslaget.

Fler förslag mottages gärna.
Även förslag som kan genomföras på en helg. Jag bor i Norrköping.

Matterhorn

Matterhorn från Italienska sidan.

Från Milano med tåg ell buss till Cervino. Upp till toppen tar un. 3-4 dagr om man har tur med vädret. De fins två stugor att övernatta i Abruzzi, Carell.

csaba: Fick flygbiljetter till Zurich i födelsedagspresent, så det får bli Matterhorn men från någon annan sida. Hörnligrat ligger väl närmast till hand.

Vi har totalt 12 dagar där nere, så jag hoppas det ger oss tillräckligt med tid för Matterhorn. Men det hade även varit trevligt att göra någon mer topp. Någon som har förslag?

Vi skulle gärna spendera några dagar med klippklättring också. Någon som sitter inne på bra information?
Helst stora och fina multipitch-leder!

//Tobias

Skippa Matterhorn

Det är som med Mont Blanc. Dom mest kända topparna är inte nödvändigtvis dom finaste. Däremot är det dom där det är mest folk och följaktligen trångt och överbefolkat i anslutande hyttor.
Wallis är Alpernas kanske vackraste högalpina område så om ni tror er klara Matterhorn så tycker jag att ni skall åka till Saas-Fee och ge er upp till Mischabelhütte för att därifrån göra exempelvis Nadelhorn.
Zinalrothorn och Obergabelhorn är två andra vackra men kvalificerade toppar med Zermatt som bas.
Köp den nya SAC-föraren i Zermatt eller Saas-Fee eller näthandla på
www.pizbube.ch och hitta flera attraktiva alternativ till Matterhorn.

Senast ändrad:
Tack för tipsen Staffan! Obergabelhorn fångade mitt intresse. Men ska kolla upp alla topparna odendligt. Matterhorn lockar såklart mycket pga av namn och tradition, men vi hoppas på att spendera mycket tid på hög höjd. Alla tips är mycket uppskattade!

Du sitter inte inne på någon information om fin klippklättring för våra "vilodagar"?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips