Förslag på tur med 8 åring

Hej!
I höstas tillbringade jag och min då 7åriga dotter 6 nätter i Vålådalen. Vi tältade tre nätter och sov två nätter i stuga vid Lunnsdörren och avslutade vid Vålådalens fjällstation. Vi gick 5 - 8 km per dag och i sällskap med en större grupp gick vi upp på toppen av Saanta. Det mesta fungerade bra och i augusti vill vi göra en ny tur.
Efter vår utvärdering kom i fram till att vi gillade de öppna vyerna mer och vi tyckte om känslan av att vara nära renar och den samiska kulturen. Jag skulle kunna tänka mig varannan natt i tält varannan i stuga och det får nog bli Jämtlandsområdet i år igen.
Är det någon som har förslag på tur som verkar passa oss?

Tacksam för svar!
Linda

Handöl. Sveriges högsta fors, spännande hängbroar och leder med stugor. Naturen är fantastisk. En tur upp på Storsnasen från Enafors, sen silvefallet upp. Sov i tält på Ingolvskalet. Där finns nödstuga. Ta en topptur till Storsnasen. Sen kan ni välja att gå till Storulvån. Därifrån kan man följa vägen längs Handölan till ett Sameläger eller vidare upp till Gåsen och Sylarna dit jag aldrig tog mig. Samma väg går hela vägen till Handöl nedströms. Eventuellt finns täljstensmuseet kvar i Handöl med utställning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips