Förslag på tält

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Halti

AWG; sa:
Vad tror ni om sportex Halti "hike'n bike II"

Det ser ut som ett vettigt och prisvärt tält till dina ändamål. Speciellt som vikten är låg (2,1 kg). Halti gör överlag ganska bra produkter, så jag skulle definitivt ta en närmre titt på det och undersöka sömmarna och om det går att sätta extra stormlinor t ex för framtida bruk. Förmodligen inget problem på denna resan eftersom du lätt kan anpassa din lägerplats efter var du får mest lä vid dåligt väder. Golvets slitstyrka kan vara ett frågetecken, så jag skulle nog ta med ett ett lätt & billigt skyddsunderlag ("footprint")om du hamnar på stenig mark. Regnar det mycket ska du dock undvika skyddsunderlag eftersom vatten som hamnar mellan dukarna kan pressas upp och göra golvets insida våt. Har faktiskt inträffat för mig.

Skulle inte satsa på KIMM Sub kilo tent i ditt fall, mest av anledningen att du är ute länge och ett extra kilo på cykeln är ingenting med tanke på den extra komfort du får, speciellt om du blir inregnad eller tar en vilodag.

Ps min första ryggsäck var faktiskt en Halti... jag fick anstränga mig en del för att slita ut den!

Halti

Det blev ett Halti tält från Sportex.
Jag provade det i danmark då jag cyklade där i några dagar nu i veckan på semestern.

Det stod emot bra då det gällde regn, och det regnade faktist en hel del. Du har nog rätt gällande golvet att det kanske är bra att lägga ut ett extraskydd under om det är grov mark under.
Jag tältade nu bara på bra gräs så jag hade inga problem, men att det kan vara bra att ha med i beräkningarna.

Tack alla för de bra tips som ni gett mig...:)

Hemkommen

Är nyss hemkommen från cykelturen Treriksröset-Smygehuk.
Tältet fungerade utmärkt och stod emot väldigt bra mot blåst och väta.
Kan varmt rekomenderas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips