Förslag på spännande visstidsjobb?

Hej alla,

Jag tar för stunden ett sabbatshalvår från min högskoleutbildning och undersöker vad det finns för visstidsjobb ute i naturen med möjlighet att vandra och dylikt. Råkar någon veta vart man ska titta eller vilka organisationer som kan ha något passande? Det kan gärna vara riktat till ungdomar och tänker en period på 1-3 månader. Utomlands fungerar också!

Jag såg att STF hade ett eller två jobb som stugvärd eller städcrew i fjällen och dessa lät intressanta. Tacksam för fler tips! :)

Fjällanläggningar...

...söker säkert personal. Från Sälen - Idre och vidare norrut. Kanske inte jobb ute men man har ju möjlighet att vara ute när man är ledig.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,
Min son gjorde för några år sedan samma sak. Han älskar att åka skidor och sökte därför jobb i Whistler, Kanada och fick något administrativt jobb inom Heliskiing. Tror att han tog hand om alla bokningar. Han fick tillfälle att själv åka med några gånger dock inte gratis men med bra rabatt iallafall. Enligt honom var det ett väldigt lärorikt och uppskattat vistelse där.
Mvh Veni

Det tråkiga svaret är att ta vilket jobb som helst halva tiden och samtidigt söka dig till närmaste större friluftsorganisation.
Efter halva tiden är du fri att fortsätta inom organisationen (resten av livet?) och övrigt tid kan du vara ute på heltid.
Att jobba på turistanläggning innebär oftast låg lön som inte ens ev förmåner uppväger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips