Förslag på bot mot oredan i sveriges leder.

Ursäkta KG, väl mycket av ett påhopp från min sida. Jag tror jag förstår hur du menar också. Om man bygger en sida för varje led, och sedan handknackar in informationen man samlat om den så är det inte ett avancerat arbete, bara ett horribelt trist sådant. Jag, och jag tror det flesta andra som säger emot dig här, ser framför sig att man samlar informationen i en databas, och sedan skapar en site som automatiskt befolkar en sida om den led du vill veta något om.
Databasbygget torde bli ungefär lika horribelt här (om nu inte de som sitter på infon redan har den hyfsat strukturerad, men därom hyser jag tvivel), men detta skulle ge lite mer frihet i hemsidesbygget, och framförallt möjligheter att göra en lite smartare site.

Det störst problemet med Sveriges vandringsleder är inte bara brist på info utan att så många av dem är förfallna och det tycks råda oklarhet om vem som har ansvaret. Vidare att många av dem är dragna genom skogar som sen lederna skapats blivit risiga "föryngringsytor".

Jag tror vi saknar den vandringskultur i Sverige som gör Ut.no möjlig i Norge
Ofta förundras jag av att vandring tycks vara en så marginell företeelse i Sverige bortanför de turistiska dagstursstråken

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En DB är inte färdig i och med version 1.1, underhåll, utvidgningar och inte minst uppdateringar behövs, intet är gratis. Men kan du finna en realistisk finansiering på ett nationellt Ledregister med detaljer så är jag den förste att gratulera dig.
Hur många TB och mandagar behövs?

go tur

Senast ändrad:
För att göra det någorlunda görbart så är det nog enklast att använda en befintlig tjänst som redan är öppen för alla att bidra till (läs wikipedia för kartor).

Så som: openstreetmap Där finns många leder redan inritade och även vindskydd etc finns med.

Nu är den tyvärr inte så anpassad för terräng bla saknas höjdlinjer, utan är mer en stadskarta. Dock finns http://toposm.com/ men då bara för USA. Som sagt är det redan en någorlunda öppen plattform och sannolikt mycket enklare än att starta något nytt.

/G

För att göra det någorlunda görbart så är det nog enklast att använda en befintlig tjänst som redan är öppen för alla att bidra till (läs wikipedia för kartor).

Så som: openstreetmap Där finns många leder redan inritade och även vindskydd etc finns med.

Nu är den tyvärr inte så anpassad för terräng bla saknas höjdlinjer, utan är mer en stadskarta. Dock finns http://toposm.com/ men då bara för USA. Som sagt är det redan en någorlunda öppen plattform och sannolikt mycket enklare än att starta något nytt.

/G
Laddar man ner Openstreetmap från frikart.no så får man med höjdkurvor

Förstår att du vill ha en superavancerad sida typ med livebilder över alla leder. Även detta är mycket enkelt att ordna. Sådana "under" är idag en barnlek.
Vad gäller uppdatering av information så vidhåller jag att det är vi (friluftsfolk) som gör det bäst. Finns fungerande system för detta redan, som jag sagt.

// Kurt - aldrig varit i mjukvarubranchen men driver 3 olika forum 7 olika hemsidor samt administrerar ett par andra sidor som hobby.

Livebilder har jag inte efterfrågat men då saker brunnit eller blåst ner så ska inte fördröjning av uppdatering vara onödigt lång.
Skulle du vilja länka till de forum och hemsidor du driver/drivit sedan unga år?

/Patrik,

Livebilder har jag inte efterfrågat men då saker brunnit eller blåst ner så ska inte fördröjning av uppdatering vara onödigt lång.

/Patrik,

som jag redan hänvisat dig till ett gäng leders hemsida med exakt sådant system där du direkt rapporterar in tex uppbrunna vindskydd och det hamnar på sidan under rätt sträcka. Rapportera in felen istället för gnälla över dom här så kan andra vandrare se dom plus att ansvariga åtgäradar det. så gnäll inte utan gör något åt det du är arg på istället... mer verkstad mindre snack.

clindh

Forumvärd
Som några redan noterat så är detta inte ett tekniskt problem, utan administrativt - hur får man in alla leder, hur underhålls det (lätt i början - men om 5, 10 år osv?)

Vi har ett databassystem på Utsidan för intressanta platser, där finns en del vandringsleder inlagda - dock kan man inte se sträckningen. Det skulle kombineras med färdspår (inritade) så har man ett embryo
http://www.utsidan.se/poi/list.htm?type=56

En sådan här databas bör dock bara vara index, som sedan leder vidare till olika informationssidor - kommunala, privata odyl för att få detaljinformationen, den blir så lätt inaktuell om man har ambitionen att ha allt på ett ställe tror jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips