Förseningar pa SJ Stockholm/Kiruna?

Hej! Jag har bokat en kombinerat flyg/tagresa för att komma upp till Lappland och undrar lite om det är fortfarande sa att taget kan bli väldigt försenad (sa som vi upplevde det för ngra ar sedan...) Hur stor är chansen att man missar bussen i Kiruna eller planet i Stockholm pa hemresan? Hur är era erfarenheter med detta? Vore det bäst att se det som en 50:50 chans?? Och bli glad om det gar bra och och inte bli förvanad om det inte fungerar med taget ?? Man kunde ju i alla fall glädja sig över en bra miljöval (vad som gäller taget i alla fall) De sista aren har vi kommit via färjan till Göteborg och sedan var det bilen som gällde, har blivit lite trött pa detta nuförtiden (och fatt lite daligt samveteocksa pga för mycket bilakning...)
Alltsa, hur gör ni när ni ska upp till fjällen? Tack för alla svar fran Sigi!!
 
Hej

Just angående tåget norr ut så beror det på vart du ska vidare med buss. Men om ni ska till Nikkaloukta så vet jag att man kan boka resan dit direkt på SJs sida och då få resegaranti, vilket gör att om tåget blir sent så får man ersättninngstaxi.
Så kolla på vart ni ska och se om ni kan boka det direkt på SJs sida.

Linus
 
Resplus...

Som redan skrivits, använd resplus så långt som möjligt. Det tvingar SJ att skaffa fram ersättningstrafik (tex taxi) om man missar en anslutning.

Tyvärr går inte flyget att boka via resplus, så ordentliga marginaler är tillrådligt...

//J
 
Tåget går för det mesta i tid, men när man reser kan man ju aldrig veta hur det blir, oavsett färdmedel, eftersom vad som helst kan hända på transportbanor och bland trafikanter. Köp hela sträckan i samma biljett och ha en reseförsäkring som täcker förseningar, så blir det inte så stora extrakostnader om det skulle bli förseningar.

Just nu är alla Norrlandståg försenade i båda riktningarna pga tågurspårningen i lördags som orsakade stora skador på banan. SJ har satt in bussar mellan Umeå och Luleå. Enligt vad jag har hört så beräknas persontrafiken vara igång som vanligt igen nästa vecka.
 
Men om ni ska till Nikkaloukta så vet jag att man kan boka resan dit direkt på SJs sida och då få resegaranti, vilket gör att om tåget blir sent så får man ersättninngstaxi.

Min erfarenhet är att bussen väntar in tåget om det är en "mindre" försening (nån timme). Är det mer går ju nästa buss (om man reser under högsäsong).

Vad gäller tåg mellan norrland och södra Sverige tycker jag att det oftast går alldeles utmärkt. Jag har många många fler resor som varit i tid på minuten (till slutdestinationen) än som varit försenade. Å andra sidan kan förseningarna lätt bli stora, och då skiter det ju sig oavsett marginaler.

Jag har oftare haft problem med flyg som är försenade.

Smidigast resa tror jag man får om man planerar så att det finns en tur till samma dag, och är beredd att köpa biljett för egna pengar. Billigast resa har jag ingen aning om hur man fixar.
 
Du pendlar inte till jobbet med SJ förstår jag... För mig är förseningar med tåget mer regel än undantag. :(

Nix, jag går :)

Dessutom handlar ju detta om norrlandståget, och det är väl inte det du pendlar med, antar jag. Men jag förstår att det inte är roligt att vara beroende av tåg som ofta är försenat. Kan du inte flytta eller byta jobb?
 
Hej, det var ju ett bra tipps att boka resplus till Nikka, tyvärr är taget redan bokat (utan bus) sa det fungerar inte för den här gangen. Men enligt vad som ni skriver sa är taget väl inte ALLTID försenat, man kan ju ha tur och allting gar bra - eller sa ska vi försöka att lifta - eller tillbringa en natt i Kiruna, varför inte... Tack och hej, Sigi!!
 
har rest sträckan stockholm kiruna varje sommar,höst i 10 år och har aldrig varit med om någon försening att tala om. (jag har kanske haft tur) bussen i kiruna väntar in tåget om det är försenat.
 

avslutad210712

Gäst
Har bara åkt tåg ett tiotal gånger mellan fjällen och Luleå (och åt andra hållet såklart) samt några gånger söderut.

Det antal gånger jag fått vänta på anslutande tåg i Boden som är försenade är varenda gång.

Det antal gånger jag kommit fram i tid är lätt räknade och att komma till Luleå när sista bussen hem har gått om man bor tio mil bort är inte speciellt skoj.

Så jag har numera mer eller mindre räknat bort tåg som transportmedel vilket är synd eftersom jag tycker om att åka tåg. Numer gäller bil, buss eller flyg.
 
Har åkt ett antal gånger Nyköping, Stockholm, Murjek, Gällivare, Kiruna, Abisko... både sommar, vinter och omvänt, har inte varit med om någon miss från SJ i tidtabellen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
Nimrad Tips til vandreområde mellom Stockholm og Oslo Fjällvandring 3
Ljunggren Nattåget Stockholm - Narvik Fjällvandring 2
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
gustavengstrom77 Stockholm-Jotunheimen Fjällvandring 8
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
Nilsson.J fjällvandring närmre stockholm än sylarna, helgas mm. Fjällvandring 13
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Vandrare Pizza på tåget Abisko-Stockholm Fjällvandring 8
rlindqvi Norröna i Stockholm ?? Fjällvandring 0
Vandring 2-3 timmar från Stockholm Fjällvandring 3
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.