Förlust av muskelmassa?

Camoscio: Hur lång tid är det sen du kom hem?
Jag skulle snarare gissa på att kolhydratreserven i dina muskelceller är uttömd. Därvid har de ingen snabb energi att ta till när du börjar anstränga dig. Min gissning är att ett par dagars vila och kolhydratrik kost kommer att få fart på benen igen.


Intressant, det har jag inte tänkt på. Hemresan, inklusive en dag i Paris, tog väl fyra dar, så det trodde jag var tillräcklig vila. Den kost jag intagit de senaste 2-3 dagarna torde vara rik på precis allt, kolhydrater, fett och proteiner, ty jag har ätit mycket.
 
Kan för övrigt säga att vid alla tänkbara dieter - vilket man på sätt och vis kan räkna fjällvandring till, beroende på hur mkt energi man gör av med och hur mkt energi man tar in (en hel del frystorkat kan vara lite väl överdrivet energität mat) - så rasar man alltid snabbt i vikt första veckan.

Det är lite typiskt aftonblaskan o annat o smälla upp feta löpsedlar "förlorade hela TRE KILO första veckan! mirakelkur!" osv... det handlar om vatten, glykogen plus den vikt faktiskt vanlig rejäl föda upptar.

Man kan säga att en sund viktnedgång handlar om 0,5kg/vecka, men bortse då från just vecka1.
Drar man på rejält på energiunderskott så går det att nå 1,5kg/vecka, men då börjar det också kräva lite mer av en.

Så att någon som fjällvandrar släpper vikt första veckan ser jag som fullt naturligt, särskilt om man är aningen otränad eller inte redan ligger i diet sedan tidigare.

Muskelminne är en annan känd faktor, om man nu mot förmodan förlorar muskelmassa under en vandring. Det går snabbare att bygga tillbaka det man förlorat, om man dessutom adderar extra intag av vätska/energi direkt efter vandringen så stiger man snabbt i vikt igen.
 
Ett litet exempel på vad som kan krävas för att återfå förlorad muskelkraft.

Den 12/2 förra året blev jag påkörd av en bil på en cykelöverfart. I fallet fick jag en bäckenfraktur
på vänster sida. Under en månad hade jag avsevärda svårigheter att gå (med en krycka) - någon kilometer var tillräckligt för att vålla smärta i låret och ljumsktrakten. Den 16/3 konstaterade min sjukgymnast att vänster rumpmuskel var kraftigt försvagad. Till största delen bör det ha berott på ngn traumatisk förändring i själva smällen, delvis kanske även på otillräcklig belatning och aktivitet.
Det tog två månader av träning att få tillbaka styrkan (kriterium: att kunna resa sig på ett ben från en 42 cm hög stol).

Sannolikt är det inte riktigt så illa med förluster genom långvarig lågintensiv aktivitet. 2005 gjorde jag en 31 dagar lång vandring genom Pyreneerna. Det var 18 fria övernattningar, 2 på camping, 1 på hotell och övriga 9 i bemannade stugor. Jag gick ned minst 5 kilo
(det kan ha varit mer, jag vägde mig ju först efter hemkomsten)
och det kan inte ha varit fett enbart. På den tiden tränade jag inte mina ben (som alltid varit kraftiga), men väl min rygg och mina bukmuskler, systematiskt. Jag åt tillbaka vad jag förlorat och det, tillsammans med normal aktivitet (löpning, cykling), verkar ha räckt. Tiden vet jag inte, jag bekymrade mig inte.
 

avslutad210712

Gäst
Det här med ett underskott i näringsintaget var tidigare inget problem eftersom jag hade en del reserver att ta ifrån men efter en långvarig viktminskningsprocedur är jag äntligen (för vardagen) nere under 80 kg, Problemet inser jag nu blir med två 10-12 dagars vandringar att jag troligen får problem att stoppa i mig tillräckligt med energi. Visst finns det lite fett att ta men inte i någon större mängd. Vet att frågan varit uppe förut men orkar inte söka så därför undrar jag ungefär hur mycket man räknar med att behöva stoppa i sig per dag vid lindrig vandring dvs mest nere i dalgångar respektive lite mer trampande uppför bergssidorna?
 
Hur gick det för Polarnatt? Allt tillbaka eller?

Jodå, nog återfick jag några kilon, men eftersom jag var ute på en ny bergsbestigningstur strax efter, så blev viktuppgången bara temporär :) Just nu ligger jag ca. 4 kg back. Jag har ännu inte kunnat avgöra om jag verkligen har tappat i muskelmassa eller i annat, men det känns som om jag är mager om bena, tillika om armar och hals...

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stenen23 Kroppsfett & muskelmassa, missvisande? Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.