Förlänga ankare med vajer??

jag sitter och funderar på hur pålitlig 3-5mm stålvajer är i klättersammanhang. det är nämligen så att jag har hittat på en rätt hög boulder en snabb promenads väg från mina förldrars hus. men denna lilla bumling behöver rensas för att bli vettig att klättra. det sitter nämligen än stor tjock ögla mitt uppepå stenen, men det är rätt långt till kanten, så jag funderade över om det är möjligt att skaffa sig några meter vajer och några vajerlås och så att säga förlänga ankaret så att det kommer fram till kanten av blocket så kan man ha det lite mer permanent än om man tar med sig slingor varje gång man ska dit och rensa upp den8vilket komme ratt behövas i princip varje gång den ska klättras då jag är hemma rätt sällan...)

ELLER är det opålitligt med vajrar och vajerlås??
 
Att säga vad vajern tål är säkert inga problem och 5 mm räcker säkert med mycket god marginal. Dock är ju vajrar olika så det gäller förstås att ta reda på vad den vajer men skaffar har för prestanda.

Det knepiga är nog vajerlåsen. Av den enklare typ som vore praktiskt att välja så är det nog svårt att säga vad de tål, möjligen anges detta av respektive leverantör, och möjligen finns det nån ambitiösare modell än den jag främst kommer att tänka på.

En möjlighet är också att mäta till behovet och sedan gå till nån som pressar till "lås" så att du får dina öglor. Detta görs i nån apparat där åtminstone viss kan ange vad "plomben" tål. Tror att Nyge Aero en gång i tiden gjorde sånt. Inte särskilt billigt.

Kanske är kätting ett bättre alternativ...
 
Det kan vara svårt att se hur bra skick vajern och vajer-låsen är i. Det är inte alla som har med sig en skiftnyckel för att dra åt låsen om det behövs. Dessutom räcker det inte med en i varje ände. Kätting kanske är billigare och lättare att inspektera. Något som är jobbigt med vajer är att man kan få vassa ståltrådar som river sönder händer och kläder.
 
Skulle nog rekomendera att du använde en lång slinga istället. Om det nu redan sitter en bult på plats så är det ett minimalt arbete att koppla dit en slinga, i synnerhet om du nu inte kommer att klättra på blocket mer än att du hehöver rensa vid varje besök (en gång vart annat år?). En annan fördel med detta är att passerande icke klättrare inte behöver se någon vajer som de kan reta sig på under sin skogspromenad.

Och viktigast av allt, kolla med markägaren innan du sopar blocket. Åverkan genom rensning faller inte under allemansrätten. Om "öglan" på toppen är en borrbult med hängare av klättermodell så har med största sannolikhet någon klättrat där tidigare och förhoppningsvis pratat med markägaren innan de borrat.
 
jo, jag har kollat med bonden som äger marken och det störde int ehonom det misnat så lnge jag int eskrämde hans kor om de gick där. blocket ligger nämligen i en stor kohage bland några träd, så det syns inte heller från vägen.
öglan som sitter på toppen tror jag kommer ifrån att de thar suttit någon typ av stödvajer för en ledningsstolpe eller dylikt där, för jag tvivlar starkt på att någon klättrat det, och om det är klättrat förut så förstår jag inte varför man sätter bulten mitt uppepå blocket.
 
b_luthman; sa:
och om det är klättrat förut så förstår jag inte varför man sätter bulten mitt uppepå blocket.

Det är vanlig med borrbult på toppen av höga block för att kunna topprepa problem som man annars inte vågar göra p.g.a. hög höjd med dålig landning.
 
jo det förstås, men så vitt jag vet finns det inga klättrare i en lilla hålan där mina föräldrar bor, så jag kan inte tänka mig att den är bultad i klättersyfte, utan snarare för att stödja en ledningsstolpe av något slag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.