Förfrysning. Vad göra?

Hej
Nyårsafton 1999 fick jag förfrysningskador på fem tår. Alltsedan dess har jag periodvis under vintern besvärats av detta. Tårna svullnar upp och blir hårda, röda, blåsvarta och ibland vita prickar med åtföljande skinnlossning... Detta är mycket smärtsamt i några dagar, framförallt när tårna är så stela och kantiga att de skaver mot varandra... Gör extra ont om man går in i något eller blir trampad... Blir jag fuktig-kall om fötterna blir det värre.

Så jag undrar om någon har bra tips på hur Ni gjort för att lindra problemen. Denna vinter har varit extra svår pga luftfuktigheten?

Jag har tå-strumpor och bridgedale cool-max tunnaste strumpor när jag åker skidor. Det fungerar bäst. (jag vet att man inte skall ha bomull men har inte hittat tåstrumpor i annat materiell.

Annars så har jag lundhags-sockor, craft-skidstrumpor och förr sk jägarstrumpor. Blir ofta kall o blöt om fötterna i jobbet. Går bättre på fritiden när jag har skoter-bootsen eller mucklucks, mer rörlighet för fossingarna. Pjäxor är en plåga....

Har ngn tips på bra sockor? eller andra tips. har funderat på kroppspuder för att minska friktionen mella tårna och få det torrare.
/malin
 
Rayban; sa:
Hej
Nyårsafton 1999 fick jag förfrysningskador på fem tår. Alltsedan dess har jag periodvis under vintern besvärats av detta. ...
Så jag undrar om någon har bra tips på hur Ni gjort för att lindra problemen. .

Har ngn tips på bra sockor? eller andra tips.

Jag har gjort små "tåtutor" i tovad ull, de ser ut som fingerborgar jag kan trä över de mest drabbade tårna. De gör att jag får bort punktbelastningen som stör cirkulationen i tårna och jag klarar kortare stunder(¨timme) med kalla tår bättre.
Över ett längre perspektiv (dag) så är det enda som hjälper att tillföra värme. Har man nedsatt cirkulation så når man snabbt en gräns där bättre skor inte längre hjälper. Om foten redan är kall så kommer den fortsätta vara kall hur välisolerad skon än är.

De senaste vintrarna har jag använt kemiska värmekuddar,http://www.heatmax.com/HotHands/toasietoes.htm
men tidigare använde jag ett par hemsnickrade elsulor. Värmekuddarna funkar sådär, jag vet inte om det är för lite lufttillförsel nere i skon, eller om det gått hål i påsen före användning. Hursomhelst så är det rätt vanligt att kuddarna helt enkelt inte blir varma.

Elsulorna var klart bättre, men lite pyssliga med sladdar upp genom skoskaft och batteripack kring midjan. Effekten var bra, stod jag stilla kunde jag se snön smälta på skorna...

Har man varit kall och sen fått upp värmen igen så reagerar huden med en rodnad som hjälper en att hålla värmen bättre än innan ett tag.
 
Nitroglycerinsalva

Efter köldskadan har du mindre antal små blodkärl kvar i tårna. Detta rättar till sig med tiden men det tar kanske 10 år innan det är så bra det kan bli. Sannolikt så kan det hjälpa med att vidga de blodkärl du har i tårna med nitroglycerinsalva.

Thure
 
tack för tipsen...

Ville bara tacka lite för alla tips! Svullnaden har nu gått ned och jag kan nog genomföra tjejvasan och vasaloppet som tänkt! Skall ut på tur nu i solskenet.

Bola Ten toes är mycket bra. Har sådana någonstans i den gigantiska tvätthögen... (saknar avlopp till tvättmaskinen just för tillfället..... hmm, Y3 ngn?)
 
Hm?

Det var någon som berättade för mig att jag kanske borde operera till blodkärlen till fötterna? Fungerar det?

Jag får ju vita tår och vita fläckar på fötterna nästan direkt jag är utomhus. Lite irriterande för man blir så handikappad
 
Re: Hm?

Linny; sa:
Det var någon som berättade för mig att jag kanske borde operera till blodkärlen till fötterna? Fungerar det?
Antagligen inte alls. Vanligaste orsaken till att det blir så här är ngt som kallas Raynauds syndrom, vilket innebär kärlkramp i de små kapillärerna. Flödet ner till foten är antagligen helt OK, det är flödet ut till tårna (och tillbaka) som är problemet. Exakt varför blodkärlen drar ihop sig är det ingen ännu som kunnat lista ut. Man kan:tillföra värme, medicinera (kärlvidgande) och se till att man har bästa möjliga skor osv.
Det skall tydligen finnas en slags desensitivitetsträning också, som går ut på att man tränar bort den här reflexen. Det är en lång behandling, den biter inte på alla och jag har inte hittat någon i Sverige som gör den.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.