Förbättrad gps-höjd med EGNOS?

Kom just att tänka på gps-höjden som är ganska dålig (vill minnas att det beror på nåt geometriskt samband mellan sateliterna) i gpsen borde förbättras när man börjar köra EGNOS? Är det nån som vet om så är fallet, och i såfall hur mycket? Det vore trevligt om det blev bättre för då kunde man kanske slippa kalibrera maskinen! (hmmm vad skall man då ha barometern till?)

Förresten, när jag kollar på nogrannheten i min vista när jag är ute så kommer jag sällan ned i bättre noggrannhet än 10-12 m, i nåt enstaka fall har jag varit nere i 6. Är det normalt eller får ni bättre noggrannhet?

Uffe

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
nogrannhet

Utan att gå in på tekniska detaljer brukar man säga att höjden är lika med 1,5 ggr nogrannheten horisontellt.
D.v.s. ca 10m nogrannhet horisontellt ger ca 15m nogrannhet i höjd.

Raymond

Satellitgeometrin

EGNOS hjälper nog inte så mycket på höjdangivelsen. Problemet är satellitgeometrin. För att få bra angivelser på höjden skulle man behöva få signaler från de satelliter som är på andra sidan jorden också, men de är ju skymda av denna jord.

Anders

Re: Satellitgeometrin

apersson850; sa:
EGNOS hjälper nog inte så mycket på höjdangivelsen.
Förbättras inte höjdprecisionen relativt sett exakt lika mycket? Störningarna som EGNOS kompenserar för väl inte är geometriberoende? Höjden kommer dock ändå fortsatt vara sämre än x-y-positionens noggrannhet.

Geoid och ellipsoid

Hej,
En anledning till att höjdvärdet i GPSen är "felaktigt" är ju också att det är olika höjdvärden som avses i GPSen och på kartan. GPSen anger höjd över ellipsoiden, medan värdet på kartan är höjd över geoiden. Eller hur?
Anders

Geoid och ellipsoid

Anders, du har helt rätt. En detaljerad bild av geoiden i Sverige finns på Lantmäteriets hemsida, http://www.lm.se/geodesi/geoid/geoid.htm. Som framgår av kartan så ligger ellipsoiden 20-37 m under geoiden. Att en del inlägg nämner höjdfel på ca 10 m tyder på att man har påfört en geoidkorrektion, annars borde felet variera mellan 10-40 m beroende på var i landet man befinner sig.

PS Är du harrfiskare?

Bo-Gunnar

Geoidkorrektioner

Jag har läst någonstans att GPS:n är programmerad med tabeller över geoidhöjderna på olika ställen i världen. Sedan interpolerar den i tabellen, så en korrigering görs, men den kan klart bli lite grov ibland.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips