• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

För husägare och lagvetare

Frugan och jag har olika åsikter om man är skyldig att hålla sin gång på sin egen tomt fram till ytterdörren halkfri.
Frugan härjar om att jag ska saltra o peppra, nä jag menar salta o sanda ska det va.
Det är klart jag gör det, men jag hävdar att jag inte kan bli skadeståndsskyldig om jag inte gjort det.
Om det är så så måste man ju fixa en som sköter det om man reser bort tex på vintern, och det har jag aldrig hört talas om.
Frugan säger att vi riskerar skadestånd om någon gör sig illa på grund av ishalkan på gången.

Vem har rätt ?

Hänvisa gärna till lagtext om detta, så det blir lugnt hemma hos mig, och jag kan spara på saltet;)
 
Jag vet iofs inte om det är helt sant eller en "råtta i pizzan" men det finns ju en klassiker om inbrottstjuven som halkar på osandad trappa på vägen ut med tv'n och där blev husägaren skadeståndsskyldig.

Tyvärr så satsar jag nog mina 5 öre på frugan i den här omgången... :)

/Robban
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Frugan har rätt såvitt jag förstått. Som fastighetsägare är du skyldig att inte ha något farligt på din tomt. Finns det farliga saker måste de vara inhägnade/skyddade. Det räcker normalt INTE att skylta. Det är därför som pooler ska ha staket eller överdrag t.ex.

Det är ju samma sak som det här med istappar som trillar ner från taket. Det spelar ingen roll om det är hyresfastighet eller villa, fastighetsägaren har samma ansvar i bägge fallen.
 
Har man staket runt tomten (eller en ogenomtränglig häck) så är den ju inhägnad. Kanske bäst att sätta lås på grinden också.

Jag har för mig att en ogenomtränglig häck inte räknas som en inhägnad... Ett staket gör det men för att sätta upp ett högre staket vid tomtgränsen krävs tillstånd från kommunen :)

/Stellan
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har man staket runt tomten (eller en ogenomtränglig häck) så är den ju inhägnad. Kanske bäst att sätta lås på grinden också.

Ja, såvitt jag vet så är främsta anledningen till inhägnade byggarbetsplatser inte att försvåra stöld, utan det är just för att folk inte ska gå in av misstag och skada sig.

Man måste ju resonera så här: Det finns folk som kan ha legitima skäl att besöka dig (ex. blombud). Har du en grind så uppfattas den såklart som den korrekta vägen att ta sig in på din tomt. Besökaren går alltså in genom grinden och fram till din dörr för att ringa på. Och halkar på vägen.
 
Men snälla ni !
Om jag fixar gången enligt alla regler, sandar o saltar,skottar.
Sedan åker jag hemifrån några dagar, måste jag då ordna en person som håller gången i
halkfritt skick då ?
Vädret kan ju slå om och det blir halt ändå när jag är borta, är det så att man riskerar
skadestånd om det inträffar en olycka då ?
Kan man komma undan med en godkänd skylt om att det kan föreligga halkrisk ?
Man ser ju sådana skyltar ibland på kommunens mark, "gångbanan sandas ej " tex.
 
Fast helt fel kan du inte ha peter.

Många stora bostadsrättsföreningar sätter upp skylten " obs! trappan vinterunderhålles ej"

Om de kan från säga sig detta vet jag inte men skyltarna sitter där likväl
 
Har inget lagstöd men några ex ur verkliga livet;

Brevbäraren halkade vid grannens brevlåda och skadade ryggen så att han blev sjukskriven i ett par månader. Detta fick grannen ta på sin hemförsäkring...

Ett annat ex är grannen som åkte bort i fyra månader. Häcken växte till sig och överskred höjden för häck i kurva. En moppe krockade med en bil (pga att de inte såg varandra) och det var grannen som åkte på det hela. Så det där med att fixa saker även om man inte är hemma kanske är nödvändigt. (Brorsan fick 150kr för att se till häcken nästa gång som grannen åkte bort längre tid...)

Tyvärr Peter...
 
Har inget lagstöd men några ex ur verkliga livet;

Brevbäraren halkade vid grannens brevlåda och skadade ryggen så att han blev sjukskriven i ett par månader. Detta fick grannen ta på sin hemförsäkring...

Ett annat ex är grannen som åkte bort i fyra månader. Häcken växte till sig och överskred höjden för häck i kurva. En moppe krockade med en bil (pga att de inte såg varandra) och det var grannen som åkte på det hela. Så det där med att fixa saker även om man inte är hemma kanske är nödvändigt. (Brorsan fick 150kr för att se till häcken nästa gång som grannen åkte bort längre tid...)

Tyvärr Peter...

Inte ens du ställde upp.....:(
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.