Fodral till Gps?

Jag har precis skaffat mig en etrex legend och undrar hur alla gs ägare frövara sina gpser under diverse trapstser. Är displyen mycket repkänslig? Är det vettigt att köpa ett fodral eller räcker det att stoppa ner den i nån tygpåse eller liknade. Kom med egna erfarenheter och lösningar tack.
 
Fodral är av ondo....

på de flesta apparater anser jag.

De allra flesta passar inte kalasbra, gör det svårare att se displayen, svårare att hantera apparaten mm mm.

Tyvärr har det även ibland visat sig, att just fodral kan öka risken för repor, därför att om fodralet är sådant att man måste dra av och på det för att t ex byta patterier eller ladda, så finns risk för damm och smuts mellan fodral och apparat som ger repor.

Jag hade på mina Ericsson 237, 388, 688 fodral för man trodde att det var ett absolut måste.

Sen köpte jag en Nokia 8210, en "frökentelefon"..... Denna hade jag med mig överallt utan fodral, även i garaget vid bilmeck, slipning kapning med vinkelslip, på jobbet på oljeplattformar mm där man kryper och krälar i skiten och utsätter nallen för sådant det nog inte var tänkt.

Efter över 2 år utan fodral på detta vis, så såg nallen ut som ny nära på. Det som kunde ses var mest färgsläpp som skett på kanter och välanvända knappar mm. Inget som kunde spåras till bruk utan fodral.

Nu har jag haft en Ericsson T68i ungefär i två år utan fodral på samma sätt, och den ser ut som ny.

Men detta har förstår lite med mig som person att göra med, för jag är lite uppmärksam och omtänksam om mina grejor, bryr mig om dem helt enkelt. Lägger t ex aldrig nallen i samma ficka som nycklar och annat vasst, i en ficka som går att stänga om jag skall kapa och slipa mm.

Flera av mina polare får sina nallar att se ut som de använts som slipklotsar på bara ett par månader, vare sig de haft fodral eller ej. Fattar fan inte hur de beter sig för att det skall bli så.

Min Vista hade jag i runt 1,5 år utan fodral, och den såg ut som ny då jag sände in den för garantibyte p g a ett fel.

Fodral kan vara rätt bra trots detta, men jag kör helst utan om det är möjligt.


MVH Tony
 
Skydda din investering

Jag skulle vilja ha ett hårt eller halvhårt fodral till min GPS 76.
Inte bara för att skydda mot repor och stötar utan mer för att skydda mot vatten.
Den ska vara tät till en meters djup men det är som alltid ett skämt.
Min gamla e-trex dog efter att ha fått in fukt och min GPS 76 har ärgat på pc kontakten på baksidan.

Om man titta på hur tätningen är vid batteriluckan förstår man att den inte är tänkt att vistas i miljö där vatten förekommer.
Att dom inte gör vattenskyddad elektronik förstår jag inte, det är ju inte svårt, varenda klocka har ju idag skruvad lucka över batteriet, en klockren konstruktion.
Varför använder man inte den?

Se upp med vatten om du tex använder den i kajak eller andra rena vatten sammanhang, regn borde till och med Garmin överleva.

Det finns ett trevligt hårt fodral till mobiltelefoner men min gps är för stor för att passa i det.




JL
 
Tror du måste haft väldig otur om din Etrex dog av vatten.

De är ju faktisk klassade enligt IPX7 vilket föreskriver att de skall tåla att vara inder vatten på 1 m djup i minst 30 min utan att gå sönder eller ta in vatten.


Har sett en Vista ligga på minst 1 M djup i flera månader, påslagen.....!!

MVH Tony
 
Väska efter användningsområde

Vilken väska man ska ha beror på hur man använder sin GPS.
Ligger GPSen ner packad i en väska /ryggsäck.
Ska man ha GPSen lättillgänglig, och på slagen hela tiden man är ute.
Vill man att GPSen ska vara vattentätt förvarad.
Vill man att GPSen ska flyta.

Jag har en väska till min GPS när jag åker skridskor, d sitter GPSen på axeln och är alltid påslagen. En annan väska /fodral när jag paddlar. Ytterligare en annan väska om jag bara har GPSen med mig i fickan när jag är ute.

Per Brune
 
Bra med fodral

Hej!
Jag har en Vista, som jag oftast använder med fodral när jag är ute och vandrar.
Dels skyddas Vistan, dels är det lättare att sätta fast den med hjälp av fodralets klämma i ryggsäckens axelrem. Det blir avsevärt bättre mottagning för att registrera tracks eftersom Vistan då blir placerad högt och utan alltför mycket skugga av min kropp.
Bertil
 
VA FAAAAAN..............

Vad sjutton säger du??? Har Etrex termometer???

Inte min Vista i alla fall, ja ingen som man kan se sådär utn vidare alltså.

Finns det nån intern ambienttempkompensationssenorgrunka i den alltså?? Hur får man upp den i rutan då??

MVH Tony
 
Re: VA FAAAAAN..............

Tony_Avesta; sa:
Vad sjutton säger du??? Har Etrex termometer???

Inte min Vista i alla fall, ja ingen som man kan se sådär utn vidare alltså.

Finns det nån intern ambienttempkompensationssenorgrunka i den alltså?? Hur får man upp den i rutan då??

MVH Tony

Håll ner Enter när du sätter på GPSen. Det finns även andra odokumenterade funktioner, som erhålls genom att hålla nere andra knappar då GPSen slås på.
Jag, eller inte någon annan heller, tar något ansvar om du råkar radera allt som finns i GPSen. Så var försiktig.

Per Brune
 
Pass Auf!!

Här kan nog ett varningens ord vara på sin plats. Vad som händer om man startar upp vistan med enterknappen intryckt är att man kommer till nån slags systemmeny. Här kan man läsa batterispänning, temp och en massa andra saker som man inte vet vad det är. Börjar man fippla runt här kan man rubba tempkalibreringen och då kan man glömma att höjdmätaren kommer att funka som man vill. Jag tror även att garmin vägrar en reklamation då man fipplat själv. En annan dum sak som jag själv har märkt är att rutterna raderas om man startar upp den på detta vis.

Men om man inte rör nåt utan stänger av gpsen direkt så borde det vara ganska säkert!

//Uffe
 
Jodå, jag är medveten om riskerna med att pilla i sådana servicemenyer, huga, det kan gå redigt på tok om man är för nyfiken.

Tror jag fortsätter att kolla badtempen genom att knuffa i svärmor..............


MVH Tony
 
Denna sida bringar lite klarhet i dignosiksidan och en del andra funktioner, http://www.gpsinformation.org/dale/secret.htm

Eftersom termometern i enheten är till för att kompensera för elektronikens temperatutvariationer så är den bara tillförlitlig som yttertemperaturmätare direkt efter att enheten slagits på efter att den varit avslagen en längre tid och alltså håller samma temperatur som omgivningen. Det finns billigare och mer lättanvända termometrar om man behöver sådana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steffo78 Fodral till Etrex? Navigering 7
EvaR Fodral? Navigering 3
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.