Flytta hjulen, hur?

Har åkt ett tag nu och hjulen börjar bli lite slitna. Jag minns från den medförljande dokumentationen (som nu är bortslarvad) att man skulle flytta om hjulen. Hur? Kan nån beskriva, på ett pedagogiskt sätt, var varje hjul skall få en ny position.
Tackar!
 
Om jag inte minns aldeles fel så ska högers hjul flyttas till vänster och det som sitter längst fram till längst bak.
Dvs.
V1-H4
V2-H3
V3-H2
V4-H1
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Rotera först

Titta inte allt för mycket på sådana här scheman. De kan man följa men gör man det inte spelar inte det någon roll.

Börja med att rotera de hjul som ser så sidslitna ut att kontaktytan mot vägen flyttats lateralt.

Det brukar vara första och sista hjulet som slits mest och när de är jämnslitna på bägge sidor kan de få byta plats med något mindre slitet hjul t ex 2:an och/eller 3:an.

För att minska hjulslitaget kan man skaffa 5-hjulingar, större hjul, klap, förbättra sin skridskoteknik (mindre tåfjutt) och byta till hårdare hjul av bra kvalitet t ex HyperPerformance 82-84A.

Hjulkostnaden blir avsevärd om man åker mycket. Bra priser har t ex http://www.skridskospecialisten.se

Mer om hjul kan man läsa t ex hos Micke Stenström i Göteborg http://hem.bredband.net/stemik/

Thure
 
Glöm schemat

Funkar kanske första gången, men sen blir det bara kaos. Alla hjul i diskhon och ingen aning vad som satt var, och om man har kört lika långt mellan skiftningarna...
Jag gör såhär:
1. Kolla vilka hjul som är mest slitna innan du monterar av dom.
2. Ta av, rengör och sortera efter förslitningsgrad.
3. Sätt dina minst slitan hjul där du tog av de mest slitna.
4. Var annan gång med texten innåt, var annan med texten utåt (om du åker ungefär lika långt /hårt mellan skiftena)
5. Skifta ofta. Om du en gång har fått en allt för stor förslitning är det kört. Gäller såväl snedslitning/asymetrisk hjulprofil som att ett hjul är gravt nerslitet i förhållande till de andra.
/Erik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips