Flytta hjulen, hur?

Har åkt ett tag nu och hjulen börjar bli lite slitna. Jag minns från den medförljande dokumentationen (som nu är bortslarvad) att man skulle flytta om hjulen. Hur? Kan nån beskriva, på ett pedagogiskt sätt, var varje hjul skall få en ny position.
Tackar!
 
Om jag inte minns aldeles fel så ska högers hjul flyttas till vänster och det som sitter längst fram till längst bak.
Dvs.
V1-H4
V2-H3
V3-H2
V4-H1
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rotera först

Titta inte allt för mycket på sådana här scheman. De kan man följa men gör man det inte spelar inte det någon roll.

Börja med att rotera de hjul som ser så sidslitna ut att kontaktytan mot vägen flyttats lateralt.

Det brukar vara första och sista hjulet som slits mest och när de är jämnslitna på bägge sidor kan de få byta plats med något mindre slitet hjul t ex 2:an och/eller 3:an.

För att minska hjulslitaget kan man skaffa 5-hjulingar, större hjul, klap, förbättra sin skridskoteknik (mindre tåfjutt) och byta till hårdare hjul av bra kvalitet t ex HyperPerformance 82-84A.

Hjulkostnaden blir avsevärd om man åker mycket. Bra priser har t ex http://www.skridskospecialisten.se

Mer om hjul kan man läsa t ex hos Micke Stenström i Göteborg http://hem.bredband.net/stemik/

Thure
 
Glöm schemat

Funkar kanske första gången, men sen blir det bara kaos. Alla hjul i diskhon och ingen aning vad som satt var, och om man har kört lika långt mellan skiftningarna...
Jag gör såhär:
1. Kolla vilka hjul som är mest slitna innan du monterar av dom.
2. Ta av, rengör och sortera efter förslitningsgrad.
3. Sätt dina minst slitan hjul där du tog av de mest slitna.
4. Var annan gång med texten innåt, var annan med texten utåt (om du åker ungefär lika långt /hårt mellan skiftena)
5. Skifta ofta. Om du en gång har fått en allt för stor förslitning är det kört. Gäller såväl snedslitning/asymetrisk hjulprofil som att ett hjul är gravt nerslitet i förhållande till de andra.
/Erik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips