Flygfoto/ortofoto, GPS å sånt

Jag blir inte klok på det här med GPS... :) Många olika program blir det. Nå, lite frågor.

Hur får ni tag i ortofoto/flygbilder koodinatsatta? Från SverigeBilden på LM får man bara koordinater om man är avtalskund.

Har kollat in OziE(demo) och GPS Utility(demo) för kommunikation mellan GPS och dator. Fungerar hyfsat, men en flygbild i bakgrunden skulle vara kul. Åsså var det någon som sa att OziE gjorde fel på transformerna till/från RT90. Inte bra, vill gärna ha precision på några meter (särskilt om jag någon gång lyckas få in EGNOS!) Har en Garmin GPS 76, förresten.

Någon som har tips om enklare "GIS"-program, så man kan skapa lite färgfält i olika lager ovan på karta/flygfoto och kanske bibnda lite information till detta. Inget avancerat alls.

Skall användas i skogsbruk.

Homann

Några svar

Hur får ni tag i ortofoto/flygbilder koodinatsatta?
Satellitbilder kan man hämta gratis från Nasa https://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/ , men det är ju inte riktigt som ett ortofoto. Ger dock en trevlig översikt vid längre resor.
Åsså var det någon som sa att OziE gjorde fel på transformerna till/från RT90.
Om du lyckas få tag på ett ortofoto med koordinater kan detta användas även i Fugawi, som är bättre på RT90 än OziExplorer. För satellitbilder från Nasa är felet i OziExplorer försumbart.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Homann; sa:
Någon som har tips om enklare "GIS"-program, så man kan skapa lite färgfält i olika lager ovan på karta/flygfoto och kanske bibnda lite information till detta. Inget avancerat alls.

GPS TrackMaker är ganska likt GPS Utility, fast har ett
par sköna features. Bl a kan man spara spår med över 500 track points, ngt jag inte har sett i andra gratisprogram.

Klicka på Screen Shots i kanten så får du se några exempel på användning. Var det ungefär vad du letade efter eller missuppfattade jag?

Fastighetskartan ...

... finns att köpa elektroniskt på Lantmäteriets hemsida. Kartan visar fastighetsgränser, höjdkurvor, strandlinjer, vägar, stigar, hus o.s.v. med ett flygfoto som underlag (ett exempel finns att titta på). Flygbilden ger ytterligare terränginformation: bryggor och gläntor i skog t.ex. Den första kvadratkilometern (ungefär, tror jag) kostade 150 kr. Efter betalning går det 10-30 minuter innan man kan hämta filen på hemsidan. Med följer en .tfw-fil, som ger info om koordinaterna för bildens hörn.

Re: Fastighetskartan ...

Memme; sa:
... finns att köpa elektroniskt på Lantmäteriets hemsida. Kartan visar fastighetsgränser, höjdkurvor, strandlinjer, vägar, stigar, hus o.s.v. med ett flygfoto som underlag (ett exempel finns att titta på). Flygbilden ger ytterligare terränginformation: bryggor och gläntor i skog t.ex. Den första kvadratkilometern (ungefär, tror jag) kostade 150 kr. Efter betalning går det 10-30 minuter innan man kan hämta filen på hemsidan. Med följer en .tfw-fil, som ger info om koordinaterna för bildens hörn.

Tack, när jag frågade LM så sa de att deras flygbilder INTE var koordinatsattta om INTE var avtalskund. Om någon icke avtalskund kan verifierar att man får koordinater, så vore jag tacksam!

Kartan var koordinatsatt.

Homann

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips