Flugfiske

Hej alla fiskare,

Jag flyttar från västkusten till Sthlm nu i maj och jag har några funderingar gällande fiske i sthlms-området. Jag är helt grön när det gäller flugfiske och har inte ens ett eget spö. Är det någon som har några tips när det gäller att skaffa sig ett begagnat flugfiskespö och hur man tränar på bästa sätt. Om det är någon som vet hur man hittar bra fiskeområden i sthlm så är det också uppskattat. Jag har kastat lite granna med en kompis spö så det börjar ta sig, men ni vet säkert hur det är första gången man försöker. Man vill och tycker det är roligt, men handen och spöt gör inte riktigt som man vill..

M v h Daniel

ldrohlson; sa:
Hej alla fiskare,

Jag flyttar från västkusten till Sthlm nu i maj och jag har några funderingar gällande fiske i sthlms-området. Jag är helt grön när det gäller flugfiske och har inte ens ett eget spö. Är det någon som har några tips när det gäller att skaffa sig ett begagnat flugfiskespö och hur man tränar på bästa sätt. Om det är någon som vet hur man hittar bra fiskeområden i sthlm så är det också uppskattat. Jag har kastat lite granna med en kompis spö så det börjar ta sig, men ni vet säkert hur det är första gången man försöker. Man vill och tycker det är roligt, men handen och spöt gör inte riktigt som man vill..

M v h Daniel

Mitt tips är att du köper ett flugspö i klass 6 som är ganska allround. Det finns många bra och prisvärda modeller så det beror lite på hur mycket du tänkt lägga ut. Viktigt är även att linan passar till spöet men rullen behöver inte kosta en förmögenhet.
Vad gäller kastningen så kan det vara lite knepigt i början, men du kan kanske få lite hjälp av din kompis. Annars är det ypperligt att gå en kurs eller hyra en instruktör för att få lite tips, vilket kan vara bra även när man blir bättre. Det e lite som golf, man får "slipa på svingen" och lära sig den rätta känslan. ;)

Lycka till

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Träna på någon äng. Åk till ett put and take vatten och fiska. Sandasjön i Nackareservatet är riktigt bra. Flyfisherman har billiga kvällskurser för 180 bagis i Jakobsberg.

Det är inte svårt att flugfiska.

Sjö på Lijleholmen?

Jag har för mig att det finns en sjö på Liljeholmen (Trekanten?) som har regnbåge. Det måste väl vara ett smidigt ställe att träna på - med chans till fångst.

Peppe

En kurs har fördelen om du ej känner nån som kan lära dej rätt från början att grundtekniken blir riktig + som nån annan sa att du träffar nya buddies kanske en kurs på en 3-4 tim kostar ungefär mellan 300-400

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips