Flugfiske efter Abborre och Gädda

Jag har flugfiskat ett antal år efter fisk som inte är traditionella flugfiskar. Man läser ofta att både abborre och gädda nappar bra på fluga på våren, men själv har jag inte haft någon framgång.

Jag har provat att fiska på samma ställen där både metare och spinnfiskare håvat upp fisk efter fisk.

Enda gången jag lyckats få upp en större mängd abborrar var i en sjö i dalarna som var över full med tusenbröder, ingen direkt sensation.

Jag bor nu mera i Göteborg och har försätt mig med det Gulakortet fyllt flugasken med vad jag tror är bra flugor, men hur hittar jag bra flugfiske ställen för abborre och gädda?

Håller själv på att experimentera med framförallt gädda på fluga. I Nodreälv så tar laxfiskarna nästan mer gädda än lax, där finns risk för riktiga krokodiler oxå.. Prova Ingetorpssjön(precis norr om Kungälv, kör rakt igenom förbi sjukhuset och följ vägen till första sjö på vänster sida), garanterat mycket gädda. Annars så har du ju hela Svartedalen, där är det dock fiskekort på de flesta ställena.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jag glömde

När jag precis flyttat till Göteborg så fick jag vid mer än ett tillfälle Aborre på fluga i en sjö som jag tror heter Kvarndammen eller nått sånt i Mölnlycke.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips