Fleece - varierande kvalitet?

Har två fleeceskjortor. En Karrimor och en Haglöfs. Det jag märkt är att Karrimoren transporterar bort fukt utmärkt medan Haglöfvaren är betydligt sämre på detta. Det känns nästan som om Haglöfsplagget inte alls absorberar fukten utan understället blir genomfuktigt.
I och för sig står det I Haglöfvaren att man inte ska använda sköljmedel vid tvätt och mot detta har det nog syndats åtskilliga gånger. Övrig info i plagget från Haglöfs är en lapp med namnet Polartec samt info om att plagget är gjort i Kina. Det enda jag numera kan uttyda av intresse på Karrimoren är att den är tillverkad i Storbrittanien.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Undvik sköljmedel!

Jag har testat att tvätta en och samma underställströja med och utan sköljmedel och skillnaden i fukttransport är som natt och dag. Med sköljmedel så torkar tröjan mycket långsamt och börjar lukta ganska omgående. Utan sköljmedel så funkar den normalt.

Enligt min erfarenhet brukar Polartec göra den bästa fleecen, och leverar material till många olika tillverkare. När jag köper en fleecetröja brukar jag lägga större vikt vid att Polartec levererat materialet än vem som som sedan sytt och designat tröjan.
Som tidigare påpekats undvik sköljmedel till denna typ av plagg då det försämrar plaggens egenskaper.

Jag har testat att tvätta en och samma underställströja med och utan sköljmedel och skillnaden i fukttransport är som natt och dag. Med sköljmedel så torkar tröjan mycket långsamt och börjar lukta ganska omgående. Utan sköljmedel så funkar den normalt.

Menar du då att tröjan funkar igen efter nästa tvätt när sköljmedlet tvättats bort? Jag hade fått för mig att sköljmedlet gör permanent skada på fleecen, men det kanske är fel?

Aldrig förstått meningen med sköljdmedel. Bara mer gifter som kommer ut i vattnet. Mitt råd är att skippa sköljmedel helt och hållet. Det blir rent ändå.

Mvh / Johannes

Halaj!

Det finns egentligen bara_ett_skäl till att öht köpa en flaska sköljmedel: den har en stor öppning.
Korken har någon slags doseringsfunktion.
Om man är i en situation där man har långt till dasset, och ändå behöver låta sitt vatten mitt i natten är en tom sköljmedelsflaska perfekt.
Inte ens det ståtligaste morgonstånd är stort nog för att inte rymmas i en sköljmedelsflaskas öppning.
Ni kanske tänker att jag trollar, men nej, jag pratar utifrån egen erfarenhet.

//T

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips