Fleece - varierande kvalitet?

Har två fleeceskjortor. En Karrimor och en Haglöfs. Det jag märkt är att Karrimoren transporterar bort fukt utmärkt medan Haglöfvaren är betydligt sämre på detta. Det känns nästan som om Haglöfsplagget inte alls absorberar fukten utan understället blir genomfuktigt.
I och för sig står det I Haglöfvaren att man inte ska använda sköljmedel vid tvätt och mot detta har det nog syndats åtskilliga gånger. Övrig info i plagget från Haglöfs är en lapp med namnet Polartec samt info om att plagget är gjort i Kina. Det enda jag numera kan uttyda av intresse på Karrimoren är att den är tillverkad i Storbrittanien.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Undvik sköljmedel!

Jag har testat att tvätta en och samma underställströja med och utan sköljmedel och skillnaden i fukttransport är som natt och dag. Med sköljmedel så torkar tröjan mycket långsamt och börjar lukta ganska omgående. Utan sköljmedel så funkar den normalt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enligt min erfarenhet brukar Polartec göra den bästa fleecen, och leverar material till många olika tillverkare. När jag köper en fleecetröja brukar jag lägga större vikt vid att Polartec levererat materialet än vem som som sedan sytt och designat tröjan.
Som tidigare påpekats undvik sköljmedel till denna typ av plagg då det försämrar plaggens egenskaper.

Jag har testat att tvätta en och samma underställströja med och utan sköljmedel och skillnaden i fukttransport är som natt och dag. Med sköljmedel så torkar tröjan mycket långsamt och börjar lukta ganska omgående. Utan sköljmedel så funkar den normalt.

Menar du då att tröjan funkar igen efter nästa tvätt när sköljmedlet tvättats bort? Jag hade fått för mig att sköljmedlet gör permanent skada på fleecen, men det kanske är fel?

Aldrig förstått meningen med sköljdmedel. Bara mer gifter som kommer ut i vattnet. Mitt råd är att skippa sköljmedel helt och hållet. Det blir rent ändå.

Mvh / Johannes

Halaj!

Det finns egentligen bara_ett_skäl till att öht köpa en flaska sköljmedel: den har en stor öppning.
Korken har någon slags doseringsfunktion.
Om man är i en situation där man har långt till dasset, och ändå behöver låta sitt vatten mitt i natten är en tom sköljmedelsflaska perfekt.
Inte ens det ståtligaste morgonstånd är stort nog för att inte rymmas i en sköljmedelsflaskas öppning.
Ni kanske tänker att jag trollar, men nej, jag pratar utifrån egen erfarenhet.

//T

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips