Flamskydd polyesterväv?

Tänkte bygga upp en lavvu ffa att ha i trädgården eller mer "fasta lägerplatser" då det inte kommer bli speciellt ultralätt. Tänker ha flera stänger av trä runt om (alltså ingen mittstång). Den ska ha lite intryck av naturmaterial såsom trä, skinn. Tanken är ffa övernattningar med barnen och möjlighet till övernattningar med lägereld och korvgrillning. Riktigt skinn blir det dock inte utan jag har tillgång till brunfärgat syntetiskt skinn som ser ganska äkta ut på "utsidan". Insidan är mer som en gråaktig väv. Tror att det är helt och hållet polyester. Min fråga nu är om insidan av polyesterduken kan behandlas med flamskydd på något sätt för att göra det säkrare att stå emot ev glöd, gnistor? Vad heter det i så fall och var kan man införskaffa det?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Presseningsväv var det som orginalen hade då seklet var ungt. Bomull håller bra på bromiderna och tråden sväller när det regnar på den. G1000 fungerar nästan likadant men ev glödsprätthål går att laga med gummifärg.....

Syntetskinn är väl oftast PVC med någon bärväv? Alltså som galon. Iaf det jag sett.

Borax används till flamskydd, men jag vet inte om PVC tar upp så mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips