Fladdermöss vs klippklättrare.

Var och klättrade i Runsa norr om Stockholm igår. En kollega upptäckte då när han klättrade att en av sprickorna på bergväggen hyste ett litet näste fladdermöss. Vissa av fladdermössen verkade ganska små varför vi trodde att det eventuellt skulle kunna vara några ungar. Häckande fåglar brukar ju kunna utgöra ett problem för klättrare men hur är det egentligen med fladdermöss. Är det någon som vet något om detta. Är det den här tiden som fladdermöss har ungar? Man vill ju ogärna störa dom små liven.

Råttor får väl ungar jämt, om det inte är för kallt?

Jag vet inte heller, men du har nog en poäng där. Fladdermöss är väl fridlysta, så det krävs säkert lite extra aktsamhet mot dem.

Nej, det är nog lite tidig på säsongen för fladdermusungar. De ligger ju i vinterdvala och/eller flyttar söderut, och det tar lite tid att komma igång (parning sker på hösten, men fosterutveckling sätter igång först på våren). Om jag minns min zoologi rätt så är har fladdermössen sin yngelperiod under juni-augusti, när det är varmt och gott och finns mycket insekter. Fladdermössen kör inte med smågnagarstrategin (massor av ungar, kort livslängd) utan är istället långlivade med få (läs en) ungar åt gången. En del arter bildar ynglelkolonier med ibland upp till hundra honor på samma ställe - hittar man en sådan så vet man om det! Så det är nog ett "vanligt" dagsvilakrypin du hittat.

Men. Alla fladdermöss i Sverige är fridlysta och en del är dessutom rödlistade. Vill man vara gnetig och tittar i lagstiftningen så får man inte "...avsiktligt störa djur, särskilt under djurens parnings-, uppfödnings-, övervintrings- och flyttningsperioder..." och "skada eller förstöra djurens fortplantningsområden eller viloplatser." vilket alltså gäller alla småfladdermöss i Sverige. Så undvik helst att bråka med dom små liven. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Kan man höra fladdermöss ? Vilda djur 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg