Fjällvandring utan körkort

Hej alla frilufsare!
Jag ska göra min första solovandring bland de svenska fjällen mellan 30 september och 5 oktober. Jag har dock inget körkort och har insett att det är lagom krångligt att ta sig ut i de svenska fjällen med kommunaltrafik. Jag hade tänkt mig att vandra Jämtlandstriangeln men transferbussen till Storulvån har slutat gå då och taxi dit är svindyrt. Jag undrar därför om det finns någon som råkar vandra i området ungefär samma datum som mig och har möjlighet att skjutsa till och från Enafors/Duved, eller om det råkar vara två olika personer. Tanken att lifta har slagit mig, men vill inte riskera att missa mitt tåg hem, jobbar igen den 6 oktober. Har ännu inte bokat tågbiljetter och har därför viss möjlighet att anpassa mig. Om ingen kan det så vill jag gärna ha tips på bra leder i fjällen som man kan ta sig till utan körkort. Inget alltför komplicerat då jag inte solovandrat förut, men det behöver inte vara på lägsta nybörjar nivå heller, har gjort en hel del vandringar i grupp.
Tacksam för svar!
 
Abisko - nikkaloukta kanske går om inte bussen till nikka slutat gå vid den här tiden på året?

Eller en tur som tar dig från en tågstation (typ abisko) till en annan närliggande (typ riksgränsen)? Något liknande borde gå att göra i jämtlandsfjällen.
 
Från Stockholm/södra Sverige....

...är det enkelt att ta sig till Grövelsjön, tåg till Mora och länsbuss hela vägen till foten av fjället (och Stf-Grövelsjön).

Grövelsjön är en bra start för vandringar i Femundsmarka/Rogen, ett av de finaste områdena som finns om en gillar lågmäld natur med verklig vildmarkskaraktär.

Rekommenderas!

//J
 
Eller om du vill hålla dig i samma trakter: Utgå från Vålådalen. Dit går (?) länstrafik som är betydligt billigare än transfern till storulvån. Måste förbokas dock.
 
Börja/sluta i Enafors

Du kan börja vandra direkt från Enafors mot Ulvåtjärn.

Ps du vet väl om att stationerna har stängt när du ska ut?
 
Du kan börja vandra direkt från Enafors mot Ulvåtjärn.

Ps du vet väl om att stationerna har stängt när du ska ut?

Fin tur över först över myrarna och sen genom passen i Snasahögarna men ganska jobbig stigning men inga problem att hinna på den tid du lagt upp.
Samtliga stationer runt Jämtlandstriangeln stänger 27/9 så tänk på detta. Grövelsjön har öppet året om
 
Nattåget verkar numera bara gå till Duved. Så tåg till Enafors är inte så smidigt längre. Bättre då att åka till Undersåker och sedan länstrafiken (alt taxi med Åredalens taxi) till Vålådalen. Hade jag tid och lite pengar hade jag nog liftat till Vålådalen.

Fjällstationerna o stugorna är ju ändå stängda så själv triangeln kanske är av mindre vikt. Jag kom nyss från Jämtlandsfjällen, hade hoppats på att se fantastika höstfärger men de hade inte kommit riktigt än, du kanske får mer tur än mig på den fronten.
 
Tack så jättemycket för era svar! Väldigt uppskattat! Jag tror att det antingen blir Grövelsjön eller Vålådalen då det verkar smidigt att ta sig dit och det verkar vackert där! Jag ger mig ut i fotosyfte och rör mig därför långsammare än de flesta andra, en dagsvandring tar ofta två dagar för mig för att jag fotar så mycket och för att ryggsäcken väger en hel del av fotoutrustning. Därför funkar det inte att jag vandrar så långt som flera föreslagit, jag skulle klara det men då försvinner en del av syftet av att bege sig ut i fjällvärlden för mig. För mig spelar det inte så stor roll om fjällstationerna är stängda, släpar på tält och mat redan från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...