Fjällvandring plus stuga att parkera maken i

Detta är OT men intressant hur folk uttalar sig om att vissa inte borde uttala sig men sen själva uttalar sig med samma besserwisserstil som de just har klagat på. Vem kan bedöma vem som har rätt? Ingen av oss vet hur det här kommer att sluta. Myndigheterna har kanske sina skäl till att gå ut med rekommendationer. Kanske det också är tänkt att vi vanliga medborgare ska följa dem?
 
Ja, svårare än så är det inte. För övrigt: visa respekt mot trådstartaren och svara på hennes frågor - annars avstå. Förutsätt att forumet består av vuxna människor som tar aktiv del i samhället.

Det här är viktigt - i en stor vandrargrupp på FB spårade diskussionen ut fullkomligt sedan en vanlig drömmare som jag lagt ut sina planer och förhoppningar om sommarens fjälltur bara för att mötas av ett kompani aggressiva prussiluskor.

Så låt TS slippa moralkakor. Kanske starta tråden "Vandring i Coronatider?".

Tack! Och det är givet att man följer de råd som finns. Om jag flyttar familjen i egen bil, köper hamburgare på drive through och hittar en enslig stuga ser jag inget problem alls. Men såklart inte om någon är sjuk.
Tack för vettiga ord!
 
Ja, man skall lyssna på råden från Folkhälsomyndigheten och regering. Men råd och lag är inte samma sak.
Att planera får man alltid göra och det bör man göra innan man beger sig ut. Att drömma är allas rätt.

Att sedan bege sig i väg och "svemestra", ja det får vi, men det gäller att använda sunt förnuft. Kanske inte så smart att åka tåg, mycket bättre att då åka i egen bil (ja det blir lite mer utsläpp), men smittas inte och smittar inte. Att sedan tälta i eget tält, är inga problem, däremot att kanske på i stuga, hotell, vandrarhem, osv.
Allt går att göra så länge DU är helt frisk (utan symptom) och inte stör eller är beroende av andra. Om du mot förmodan t ex bryter benet, så får du samma hjälp som tidigare och är du symptomfri (covid19) så belastar du heller inte sjukvården mer än i vanligt fall. Känns farligare och svårare att bli skadad om man t ex är bosatt i Stockholm, där sjukvården verkligen är tungt belastad.

Sunt förnuft gäller! Sluta drabbas av panik!

Att resa till fjällen i egen bil och bo i tält ser jag inte som problem, tänk efter om det där med att bo i stuga (om den inte är privat)


Tack för detta, det stämmer med hur jag tänker ungefär. Egen bil, hamburgare på drive through på vägen upp och ner, och en enslig stuga för maken, det låter ändå genomförbart. Men tåg (som ju är mycket trevligare) hoppar vi väl över i år.
 
Även jag slår ett slag för Grövelsjöområdet, som ligger en lång dagsresa med egen bil från Göteborg (ca 62mil).
Bra utgångspunkt för turer på fjället och fiske i närbelägna vatten ex Grövlan och Grövelsjön eller uppe på fjället vid Fosksjöarna. Området har vissa mindre pensionat (Förutom STF Turisstation som vi inte vet om den är öppen i sommar) men även stort utbud av privata stugor att hyra.

Tack för detta! Är det långt att traska tills man kommer till fjällmiljön? (alltså är det mängder av björksly att sega sig igenom?)
 
Det värsta med den här pandemin är att alla bror duktig får en chans att krypa ur sina hålor och börja hacka på alla som inte har totalt isolerat sig. Det finns naturligt viss en risk att smitta eller smittas på en tågresa precis som vid många andra aktiviteter. Nu är det ju inget mål att ingen skall smittas överhuvudtaget, så man skulle ju kunna tänka sig att genom att absolut minimera sin risk för smitta genom att jobba hemma, beställa mat etc så har man kanske kompenserat den risken. En familj som åker i en helabonnerad kupé torde inte riskera någon direkt smitta på tåget.

Tack för detta! Dessutom sa jag aldrig något om att åka tåg, jag tänkte likadant, att drar vi i egen bil så behöver vi inte ha kontakt med någon alls, inte om allt går enligt planen i alla fall. Jag håller med om att det finns många bror duktig, även här.
 
Detta är OT men intressant hur folk uttalar sig om att vissa inte borde uttala sig men sen själva uttalar sig med samma besserwisserstil som de just har klagat på. Vem kan bedöma vem som har rätt? Ingen av oss vet hur det här kommer att sluta. Myndigheterna har kanske sina skäl till att gå ut med rekommendationer. Kanske det också är tänkt att vi vanliga medborgare ska följa dem?

Absolut skall vi följa dem! Jag instämmer helt och hållet!
 
Absolut skall vi följa dem! Jag instämmer helt och hållet!

Halloj, lyssna på dem och gör sen ett vettigt val. Jag hoppas ni får en fin vistelse. lyssna på myndigheterna, och kroppen, och gör sen det ni finner bäst. Jag hoppas komma iväg i sommar också, men har inte bestämt just nu. Tegnell har ju öppnat för resande inom sverige i sommar kanske, så vi får se vad de säger. och kan hoppas på det bästa. God Tur.

Christian
 
Det värsta med den här pandemin är att alla bror duktig får en chans att krypa ur sina hålor och börja hacka på alla som inte har totalt isolerat sig. Det finns naturligt viss en risk att smitta eller smittas på en tågresa precis som vid många andra aktiviteter. Nu är det ju inget mål att ingen skall smittas överhuvudtaget, så man skulle ju kunna tänka sig att genom att absolut minimera sin risk för smitta genom att jobba hemma, beställa mat etc så har man kanske kompenserat den risken. En familj som åker i en helabonnerad kupé torde inte riskera någon direkt smitta på tåget.

Lite åt detta håller tänker jag och jag håller inte med dej om allt:
Det tråkiga med pandemin är att en somliga som tror sig veta bättre än folkhälsomyndigheten och de kryper fram ur sidan hålor och börjar hacka på de som uppmanar till att följa expertmyndighetens råd. Det finns en risk att smittas på en tågresa, bilresa precis som vi många andra aktiviteter. Det är inget mål att ingen ska smittas överhuvudtaget men för att platta ut kurvan (så vården mäktar med) så bör man tvätta händerna och (om man kan) jobba hemma, beställa mat, bara resa om det är nödvändigt för att minska riskerna. En familj som åker i helabbonerad kupe torde riskera att smitta eller bli smittade, enligt mitt sätt att se det.

Våra fjällän har säkert byggt ut sina intensvivvårdplatser men det är ändliga resurser. Vill man spetsa till en förhoppningvis hypotetisk situation kan man fundera på om hur läkaren tvingas tänka när det finns en respiratorplats kvar och två riktigt sjuka patienter kommer in.

Vill man spetsa till det ytterligare så kan man fundera på hur man själv skulle tänkta om de två tillhör den egna familjen.

Just nu är rådet från FHM "res bara om det är nödvändigt"
https://www.folkhalsomyndigheten.se...0/april/varens-hogtider-blir-annorlunda-i-ar/

men det kan ändras till sommaren, låt oss hoppas det!

I Sverige sitter vi inte i hemkarantän. Jag har telefonmöten med kollegor i andra länder som är mer eller mindre instängda hemma och jag är inte avundsjuk på dem, särskilt de med barn som inte får gå ut.
Förvalta vår frihet under ansvar väl.
Det kortsiktigt bästa för den enskilde individen är kanske inte alltid det långsiktigt bästa för samhället.

/Patrik, som förbereder sig för hemester i år, men hoppas på något bättre
 
Lite åt detta håller tänker jag och jag håller inte med dej om allt:
Det tråkiga med pandemin är att en somliga som tror sig veta bättre än folkhälsomyndigheten och de kryper fram ur sidan hålor och börjar hacka på de som uppmanar till att följa expertmyndighetens råd. Det finns en risk att smittas på en tågresa, bilresa precis som vi många andra aktiviteter. Det är inget mål att ingen ska smittas överhuvudtaget men för att platta ut kurvan (så vården mäktar med) så bör man tvätta händerna och (om man kan) jobba hemma, beställa mat, bara resa om det är nödvändigt för att minska riskerna. En familj som åker i helabbonerad kupe torde riskera att smitta eller bli smittade, enligt mitt sätt att se det.

Våra fjällän har säkert byggt ut sina intensvivvårdplatser men det är ändliga resurser. Vill man spetsa till en förhoppningvis hypotetisk situation kan man fundera på om hur läkaren tvingas tänka när det finns en respiratorplats kvar och två riktigt sjuka patienter kommer in.

Vill man spetsa till det ytterligare så kan man fundera på hur man själv skulle tänkta om de två tillhör den egna familjen.

Just nu är rådet från FHM "res bara om det är nödvändigt"
https://www.folkhalsomyndigheten.se...0/april/varens-hogtider-blir-annorlunda-i-ar/

men det kan ändras till sommaren, låt oss hoppas det!

I Sverige sitter vi inte i hemkarantän. Jag har telefonmöten med kollegor i andra länder som är mer eller mindre instängda hemma och jag är inte avundsjuk på dem, särskilt de med barn som inte får gå ut.
Förvalta vår frihet under ansvar väl.
Det kortsiktigt bästa för den enskilde individen är kanske inte alltid det långsiktigt bästa för samhället.

/Patrik, som förbereder sig för hemester i år, men hoppas på något bättre

Exakt! Kollar man runt lite verkar Grövelsjön passa trådskaparn som handsken.

mvh/ricke
 
Att hålla sig hemma handlar inte bara om Covid-19 och intensivvårdsplatser.
Det kan lika gärna handla om hjärtinfarkter, brutna ben, hjärnskakningar och allt annat som kan kräva vård och ambulanser.
Människor överlag verkar inte förstå hur lite vården är utbyggd i glesbygden.

Visst kan TS klara sig från att smittas eller smitta andra, men resten då!


Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.