Fjällvandring med hund i augusti, vart?

Hej.

I augusti ska jag och min sambo med hund ut i fjällen för att vandra. Vi har varit ute två somrar tidigare, ena gången gick vi från abosko upp på luoktatjåkka och tillbaka (sov en natt i tält) och andra gången hyrde vi stuga i åre och tog enkla dagsturer. Denna gången vill vi tillbaks längre norrut till abiskotrakten. Vi tänkte ägna 1 vecka åt vandrin g och är ganska flexibla vad gäller att tälta, bo i stuga osv. Har ni några tips på vart det kan passa oss att vandra?

Ett alternativ:
eGUv0C7.jpg

Abisko - Abiskojaure
Abiskojaure - Alesjaure
Alesjaure - Vistas
Vistas - Nallo - Unna Räitas
Unna Räitas - Kaskavagge (vid sommarbro)
Kaskavagge - Tarfala - Ladtjovagge (vid Kebnekaise Fjällstation)
Ladtjovagge - Nikkaluokta

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Sent svar nu men är den sträckan möjlig med hund, det är en stor hund som inte kan bäras och inte direkt har någon fjällvana. Har för mig att jag läst att det är ganska brant och stenigt på sina håll den sträckan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips