Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Jag säger att bestiga Kebnikaise så var faktiskt det tyngsta att det var så varmt. Och att förbereda sig för den värmen som var på fjället ser jag som omöjlig.
Och jag har jobbat som snickare och gick i princip barbröstad från maj till september, så jag har bra pigment men det gör inget för att tåla värmen.

Jag säger att bestiga Kebnikaise så var faktiskt det tyngsta att det var så varmt. Och att förbereda sig för den värmen som var på fjället ser jag som omöjlig.
Och jag har jobbat som snickare och gick i princip barbröstad från maj till september, så jag har bra pigment men det gör inget för att tåla värmen.
Jag såg på TV ett program om en person som tränade inför ultra-maraton i en öken ( när det var som varmast på året ). Han sprang på löpband med kupévärmare som blåste varmluft på honom. Sedan hade han mycket kläder på sig också.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag såg på TV ett program om en person som tränade inför ultra-maraton i en öken ( när det var som varmast på året ). Han sprang på löpband med kupévärmare som blåste varmluft på honom. Sedan hade han mycket kläder på sig också.
Hur gick det för honom? Om du frågar mig så verkar det helt korkat. 🤣

Hur gick det för honom? Om du frågar mig så verkar det helt korkat. 🤣
Genom att utsätta sig för värme så tål man värme bättre. Det är lättare att klara av ett ultra-maraton i extremvärme om man har övat tidigare. Jag har själv bott en tid i Indien och därför tycker jag inte att 30°C är olidligt varmt. Jag har varit med om värre.

Det var nog maraton des sables - längre än maraton, flera dagar i rad, i ökensand:

En utmaning utöver det vanliga, på gränsen till dumdristigt om du frågar mej, men uppenbarligen möjligt och genomförbart med rätt förberedelser.

/Patrik

Ett par kommentarer till en trevlig men kanske lite spretig erfarenhetstråd.

Att hävda att saltbrist orsakat kramper är nog oftast en förhastad slutsats. Kramper kan lika gärna eller enligt min uppfattning mer sannolikt bero på vätskebrist, muskulär trötthet eller nervpåverkan t ex ischias/ diskbråck. (Har man tagit blodprov som bekräftar saltbrist är det förstås mera sannolikt att kramper har med saltbristen att göra. Relativ saltbrist uppstår även vid överintag av vatten.)
Det sker saltförluster vid svettning men i svettkörtelns utförsgång till huden återresorberas salterna. Detta är en process som förbättras när man svettas mycket under flera veckor. Sannolikt är den processen redan upptränad om man är regelbundet fysiskt aktiv.

Svettning är bra för fysiska och psykiska funktionen. Avkylning av huden vid avdunstning kyler blodet och sänker kroppstemperaturen. En blöt bomulls t-shirt kyler bättre än naken hud och minskar därför vätskeförlusterna samtidigt som solskadorna på aktuella hudpartier elimineras.

Thure

Att hävda att saltbrist orsakat kramper är nog oftast en förhastad slutsats. Kramper kan lika gärna eller enligt min uppfattning mer sannolikt bero på vätskebrist, muskulär trötthet eller nervpåverkan t ex ischias. (Har man tagit blodprov som bekräftar saltbrist är det förstås mera sannolikt att kramper har med saltbristen att göra. Relativ saltbrist uppstår även vid överintag av vatten.)
Det sker saltförluster vid svettning men i svettkörtelns utförsgång till huden återresorberas salterna. Detta är en process som förbättras när man svettas mycket under flera veckor. Sannolikt är den processen redan upptränad om man är regelbundet fysiskt aktiv.

Svettning är bra för fysiska och psykiska funktionen. Avkylning av huden vid avdunstning kyler blodet och sänker kroppstemperaturen. En blöt bomulls t-shirt kyler bättre än naken hud och minskar därför vätskeförlusterna samtidigt som solskadorna på aktuella hudpartier elimineras.

Thure
Tack för ett mycket informativt inlägg!

Hur man upplever värme har också med luftfuktigheten att göra. I ett torrare klimat upplevs inte värmen på samma sätt som i ett klimat med högre luftfuktighet.
T.ex bastu.. 80 grader kan tyckas ganska behagligt för en del, men häll vatten på stenarna, vips så känns det inte lika behagligt, beroende på den ökade luftfuktigheten, trots att det fortfarande är 80 grader.

Hur man upplever värme har också med luftfuktigheten att göra. I ett torrare klimat upplevs inte värmen på samma sätt som i ett klimat med högre luftfuktighet.
T.ex bastu.. 80 grader kan tyckas ganska behagligt för en del, men häll vatten på stenarna, vips så känns det inte lika behagligt, beroende på den ökade luftfuktigheten, trots att det fortfarande är 80 grader.
Helt logiskt - svetten kan inte avdunsta, och därmed "kyla" (=stjäla förångningsenergi), om den relativa luftfuktigheten är 100%.

Att hävda att saltbrist orsakat kramper är nog oftast en förhastad slutsats. Kramper kan lika gärna eller enligt min uppfattning mer sannolikt bero på vätskebrist, muskulär trötthet eller nervpåverkan t ex ischias/ diskbråck. (Har man tagit blodprov som bekräftar saltbrist är det förstås mera sannolikt att kramper har med saltbristen att göra. Relativ saltbrist uppstår även vid överintag av vatten.)
Den gången jag beskrev hade jag absolut ingen vätskebrist - porlande bäckar fanns överallt. Det är kalkberg, så jag tror inte heller att det vattnet var särskilt mineralfattigt, men mitt ivriga drickande bidrog ändå högst troligen till saltbristen.
Detta känner jag igen från längre vistelser i mycket varma trakter. Det sker faktiskt en anpassningsprocess, jag svettas lika mycket men huden/kläderna blir inte alls lika fulla av saltavlagringar.
Jag har som sagt aldrig upplevt, eller ens tänkt på möjligheten, av saltbrist i dessa länder, men just därför blev jag så ställd när det verkade inträffa under betydligt mindre krävande förhållanden.
Slutsatsen är väl att det huvudsakligen var min saltfattiga kost det var "fel" på den gången.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips