Fjällvandring i augusti?

Augusti...

Boreal; sa:
När är den bästa (bra väder/lite folk) perioden att vandra Abisko-Nikkaluokta? Det blir en stugvandring.

Allting är relativt så vad du menar med lite folk kan jag inte riktigt veta. Själv har jag vandrat sträckan två gånger, båda gångerna i början av augusti. Visst har det varit en hel del folk men aldrig så många att jag blivit utan sängplats. Naturligtvis är det också så att det är mer folk på vissa ställen och färre på andra. Ett alternativ är att vandra till de lite mindre stugorna vid sidan om Kungsleden, t.ex. Unna Alakas, Vistas och Nallo.

Vädret kan man heller aldrig vara säker på. Första gången jag var uppe regnade det i stort sett hela tiden men andra gången hade jag sol hela tiden.

Om du har möjlighet skulle jag tro att du träffar på mindre folk i slutet av augusti när semestern är över för de flesta. Myggen kommer garanterat att vara borta och förhoppningsvis får du mycket bra väder...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Augusti är högsäsong. Svårt att ge några definitiva svar eftersom vädret kan skifta, men ju tidigare desto varmare (framför allt på nätterna). Min favorit är början av september, då har myggen hunnit bli riktigt slöa, väntar man nån vecka till så kan man få se höstfärgerna, men samtidigt ökar risken för snö.

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips