Enligt tidigare inlägg i tråden förnekar polisen att den förolyckade vandrarens tält skulle "blåst bort".Vi vet att en person har omkommit på kalfjället pga dåligt väder, att hjälp inte kunde nå fram pga det dåliga vädret samt att personen hade nödsändare. Denna nödsändare initierade räddningen.
Finns det mer fakta än så?
Jag ställer frågan för att jag undrar
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun
- Trådstartare Niblet
- Start datum
Som jag har förstått det har inte fakta framkommit som bekräftar att vandraren omkommit pga dåligt väder. Däremot misstänker jag, och kanske en del andra, att det finns ett sådant samband.Vi vet att en person har omkommit på kalfjället pga dåligt väder, att hjälp inte kunde nå fram pga det dåliga vädret samt att personen hade nödsändare. Denna nödsändare initierade räddningen.
Finns det mer fakta än så?
Jag ställer frågan för att jag undrar.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Då borde vandraren haft ett tält. Tack för info.Enligt tidigare inlägg i tråden förnekar polisen att den förolyckade vandrarens tält skulle "blåst bort".
Vi vet egentligen för lite för att dra slutsatser om orsaken till dödsfallet...Som jag har förstått det har inte fakta framkommit som bekräftar att vandraren omkommit pga dåligt väder. Däremot misstänker jag, och kanske en del andra, att det finns ett sådant samband.
Teoretiskt väl möjligt från Suorvadammen.6km Ö Aktse ? Då borde han startat från Sitoälvsbron. Hur ska han annars komma dit nu när båtleder & STF-stugor är stängda och bussarna inte går.
Det enda vi vet är att personen hittades på en visst avstånd från Aktse. Allt annat är okänt. Personen hade nödsändare och tältet hade inte blåst bort.Teoretiskt väl möjligt från Suorvadammen.
Vi vet inte hur länge han var ute. Om han varit ute i några veckor kan han hunnit gå långt. Startade vandring söder, norr eller öster om plats där mannen blev funnen? Vi vet inte.Teoretiskt väl möjligt från Suorvadammen.
Vi vet inte.Vi vet inte hur länge han var ute. Om han varit ute i några veckor kan han hunnit gå långt. Startade vandring söder, norr eller öster om plats där mannen blev funnen? Vi vet inte.
Varför hålla på och spekulera? Tids nog får vi nog veta. Det är väl bara att beklaga det tragiska som hänt.
Det var det bästa som sagt i denna tråd. Jag håller med dig. Det finns lite fakta...där det mest tragiska är att personen omkommit i samband med ovädret. Mer än så vet vi inte, förutom räddningsinsatsen och det som framkommit då.Varför hålla på och spekulera? Tids nog får vi nog veta. Det är väl bara att beklaga det tragiska som hänt.
Tragisk händelse som sagt.
Enligt tidigare inlägg i tråden förnekar polisen att den förolyckade vandrarens tält skulle "blåst bort".
Om jag frågar dig om du har sålt tio kg guld den senaste veckan antar jag att svaret är "nej", men vi kan inte dra slutsatsen att du därför har tio kg guld att sälja från detta svar. Baserat på info att något tält inte har blåst bort vet vi alltså inte om personen hade ett tält eller inte. Något man lär sig på grundkursen i deduktion. Även om man kan gissa att folk borde ha ett tält med under dessa omständigheter.Då borde vandraren haft ett tält. Tack för info.
Du har rätt. Vi vet inte varför personen omkom. Lika oklart är det om personen hade ett tält med dig. Vi vet bara att tältet inte blåst bort, men samtidigt behöver ett tält vara med i bilden…annars kan man inte säga att det inte blåst bort. Så, vad som har hänt är tragiskt och borde inte ha hänt.Om jag frågar dig om du har sålt tio kg guld den senaste veckan antar jag att svaret är "nej", men vi kan inte dra slutsatsen att du därför har tio kg guld att sälja från detta svar. Baserat på info att något tält inte har blåst bort vet vi alltså inte om personen hade ett tält eller inte. Något man lär sig på grundkursen i deduktion. Även om man kan gissa att folk borde ha ett tält med under dessa omständigheter.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg