Fjällvandra 2026

Nå, har det börjat klia i vandringbenen än? och har ni börjat planera, kolla utrustningen, köpa nytt och träna inför den?

Jag vandrar/promenerar året om så benen håller sig i form. Beställt en ny ryggsäck har jag gjort och som jag väntar på, så det ska bli kul. Sålde min förra Patagonia som jag ledsnat lite på. Den var underbar, men klarade inte av den neongula färgen längre. Nu blir det en grå sak från Osprey. Lite tyngre, men troligen bra den med.

Vet inte var jag vandra nånstans, men rätt skönt att ta med bilen och då blir det inte ända upp till Sarek. Verkar så struligt med tågen nu förtiden, så får nog bli bil i år igen.

Förutom ryggan så har jag den utrustning jag behöver, skorna borde duga, men de är väl inte helt optimala (haglöfs lim mellanhög). De är snabba och sköna, men har lite mjuk sula för stenskravel tycker jag. Och om jag åker till Grövelsjön/femundsmarka är det väl rätt mycket av den varan som jag minns det.

Kanske tar en tripp till jämtland istället. Det var längesen.

Kliet finns. Kosan kommer, om allt går väl, att ställas mot Sarek. Men oron för tågstrul finns alltid så Rogen runt är plan B.

Förutom ryggan så har jag den utrustning jag behöver, skorna borde duga, men de är väl inte helt optimala (haglöfs lim mellanhög). De är snabba och sköna, men har lite mjuk sula för stenskravel tycker jag. Och om jag åker till Grövelsjön/femundsmarka är det väl rätt mycket av den varan som jag minns det.
Kan rekommendera Grövelsjön/Femundsmarka om du är sugen på en veckas tur i cirkel utifrån enkel bilparkering. Ställ bilen nere vid avtagsvägen mot sjöstugan eller vid parkeringen nedanför Lövåsgården beroende på var du vill sluta cirkeln. Ta en tur via Hävlingen, Storrödtjärn, Rogen, Skedbro, Rövollen, Svukuriset och tillbaka till utgångspunkten. Riktigt fin tur och även om den storblockiga Rogenmoränen är välkänd geologiskt är det inte mycket stenskrävel att gå på förutom några km mellan norska gränsen efter Skedbro och fram till Rövollen.

Med start i Arjeplogsfjällen tar jag mig över till Junkerdal NP, vidare till Padjelanta och avslutar i västra Sarek och Kvikkjokk. Så ligger planen iaf. Kanske Hardagervidda i september, om kroppen håller...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips