fjälltur med två småbarn

Hej!
Jag behöver tips på en 5-dagars fjälltur med min sambo och våra barn 3 år och 6 månader gamla. Vi tänkte bo i fjällstuga med proviantförsäljning, så vi slipper bära med oss mat och boende, för att vi skall orka bära våra barn. Jag undrar också om det är genomförbart att göra en sådan här stugtur med så små barn, som garanterat inte går 10-20 km som det är mellan stugorna. Vi är ganska fjälltursvana, tips på bärsystem uppskattas också.
 
Kul att ni vill ta ut barnen på fjället. Visst går det. Jämtlandstriangeln är väl en idé. Ni behöver ju inte förflytta er varje dag, utan kan ta lättare dagsturer med lätt packning. Jag skulle nog fundera på att inte utgå från en eller två stugor/fjällstationer som basläger med dagsturer. En treåring kan gå 5-10 km på en dag, men det tar en dag. Skall ni längre blir det till att bära både barn och packning och det blir en del.

För den minsta är bärsjal en bra idé. Den tycker jag avlastar bättre än bärsele och tillåter att bära ryggsäck samtidigt. För treåringen blir det bärstol. Jag använde Norrönas, men det finns andra bra t ex VauDe. Om en person skall bära barnen och den andra packning blir det tungt för båda.

6månaders: 5-6 kg
3åring: 12 kg
Bärstol: 2,5 kg
Ombyte etc: 2 kg

Det ger ca 23 kg. Familjens totala packning med kläder, blöjor, kök, bestick, lakanspåsar, mat (för ett par dagar) mm lär bli minst lika mycket. Jag bar all packning för en veckas tältning i Jotunheimen. Blev ca 45 kg, vilket är brutalt tungt i brant terräng. Det tar lite från upplevelsen. Testa att packa vad ni tänkte ta med er och gå en dagstur hemma, så vet ni om allt kommer fungera.

Så mitt förslag är att ni bara förflyttar er tungt ett par gånger under veckan och lägger mestadels tid på att umgås med barnen ute. Låt babyn ligga/krypa i riset, lek båtrace i bäckarna och kurragömma bland fjällbjörkarna. På kortare dagsturer kan treåringen gå själv (med en liten rygga) så ni behöver endast bära dagspackning och babyn. Mycket skönare. Glada pigga föräldrar ger glada och trygga barn.

God tur

Anders Villumsen
 
Ni kan ju gå jämtlandstriangeln, då kan ni vandra 3-4 dagar och vila i 1-2 om ni vill vara ute i fem dagar. Jag har aldrig bott på fjällstation så jag vet inte hur det är med lakan och sånt, men jag tänkte att det kanske går att hyra som på vandrarhem, så då slipper ni ju bära på det också.

Och bärsystem: Vår bärstol, en Deuter, lastar bättre än man tror, men det är klart att utrymmet blir begränsat. Kanske ni kan ta bebisen i en sjal eller nåt på magen så kan den som bär det barnet ha en litet rymligare ryggsäck.

EDIT: Nu hann nån före, kul att vi hade samma förslag på tur! :)
 
Mjuk bärsele till treåringen

Jag har ju aldrig testat bärstol annat än temporärt och upplever att det blir rätt tungt, då barnet kommer ut en bit från ryggen. Däremot har jag burit sonen i mjuka bärselar, typ Manduca eller Ergo från liten ålder och gör det fortfarande längre och kortare stunder till fjälls, till dagis mm. Manducan (och Ergon) är lätt och mjuk och kan stoppas undan (i ryggsäcken som den andra föräldern bär...) när man inte bär barnet, vilket man inte kan göra med en bärstol. Båda selarna har vadderade axelremmar och höftbälten.

Vi har haft regnkläder på barnet och en billigare regnjacka som skydd för vind och regn över selen så att bäraren inte behöver gå med "tält" för att skydda både sig och barnet.

I övrigt håller jag med föregående personer om Jämtlandsfjällen och bärsjal till barnet. Men välj en vävd lite stummare variant som är något stabilare än en trikåsjal. :)
 
När mina barn var 8 mån och 3 år, bodde vi en vecka på Abisko fjällstation. Med dagsturer på schemat. Man kan ändå komma en bit och anpassa efter förutsättningarna, framför allt om någon orkar ta 3åringen på axlarna på eftermiddagen. Lift upp på Nuojla, så är man uppe på kalfjället.

/David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.