Snäll fjälltur sökes

Jag är hyfsat bekväm fjällvandrare (gjort ett par stugturer) men nu i dålig form efter ett par års sjukdom. Drömmer om fjällvyer i augusti. Behöver isf korta dagsetapper (högst 15 km) och snäll terräng och ett par butiker så jag slipper bära mycket mat, satsar på riktigt lätt rygga. Funderar på antingen Vålådalsrundan via Gåsen, eller Hemavan-Ammarnäs. Nån som gjort båda och kan jämföra? Kan såklart också ta andra rutt-tips :)
 
Eller... riktig bekvämvandring, typ "inomhusboende" någonstans varifrån du kan göra fina dagsturer och anpassa efter väder och hur kroppen känns? Kolla på typ Bruksvallarna? För en sån ort finns det gott om dagstursförslag i närområdet.
 
Jag är hyfsat bekväm fjällvandrare (gjort ett par stugturer) men nu i dålig form efter ett par års sjukdom. Drömmer om fjällvyer i augusti. Behöver isf korta dagsetapper (högst 15 km) och snäll terräng och ett par butiker så jag slipper bära mycket mat, satsar på riktigt lätt rygga. Funderar på antingen Vålådalsrundan via Gåsen, eller Hemavan-Ammarnäs. Nån som gjort båda och kan jämföra? Kan såklart också ta andra rutt-tips :)
Jag har inte gått vålådalsfyrkanten via gåsen, utan den kortare varianten (med två extradagar för utflykter). Det var enligt mig väldigt lättgånget. Ingen sten, inga ansträngande stigningar att tala om, och korta avstånd. Jag har läst att vägen mellan stensdalen och gåsen ska vara lite mer ansträngande dock, men det får andra uttala sig om. Ett alternativ är att gå den vanliga fyrkanten med topptur på exempelvis gruvsmällarna (jag rekommenderar starkt att gå den längre vägen via pyramiderna och grönvallen mellan lunndörren och vålådalen, det blir längre än 15 km, men det är lättgånget, flackt och mycket vackrare)

Vägen mellan hemavan och ammarnäs är enligt mig mycket vackrare på alla sätt (nu hade jag visserligen dimma och regn under delar av min tur vålådalen). Du får vacker skog, vattenfall, du ser glaciärer, sjöar, myrmark, högre berg och enorma vidder att beskåda. Men det är också mer ansträngande. Turen mellan serve och Aigert är 19 km och under en del av sträckan är det blockmark som kan vara lite jobbig. Oavsett om du startar i ammarnäs eller hemavan så blir det en ganska intensiv start på turen med 400-500 höjdmeter på kort avstånd.

En annan skillnad mellan de bägge är att det är ett par vad vid vålådalsfyrkanten om du går mellan stensdalen och vålåstugorna. När jag gick där i september var de enkla, trots regn (skyfall under natten innan jag korsade dem) och blöta marker.
 
Jag är hyfsat bekväm fjällvandrare (gjort ett par stugturer) men nu i dålig form efter ett par års sjukdom. Drömmer om fjällvyer i augusti. Behöver isf korta dagsetapper (högst 15 km) och snäll terräng och ett par butiker så jag slipper bära mycket mat, satsar på riktigt lätt rygga. Funderar på antingen Vålådalsrundan via Gåsen, eller Hemavan-Ammarnäs. Nån som gjort båda och kan jämföra? Kan såklart också ta andra rutt-tips :)

Vålådalen-Lunndören - Lätt vandring (utsikt-vy: 3/10, som Jonity sa, via Pyramiderna mycket vackrare)
Lunndörren-Vålåstugorna - Lätt vandring, men längre (4-5/10)
Vålåstugorna-Gåsen - Lätt/medel vandring, uppåt (upps. ~6-8/10, inte haft mycket till sikt när jag gått här)
Gåsen-Stensdalen - Lätt/medel vandring, nedför (8/10, Gåsen ligger fantastisk, ta en vilodag/ett toppbesök)
Stensdalen-Vålådalen - Lätt vandring (2/10, de mesta går i skog, men vid fint väder ett bad i Nulltjärn, sandstrand med fjällutsikt, ca 3km innan Vålådalen)
 
Jag skulle satsa på Norge och bo hytterna i t ex nationalparkerna i Rondane eller Hardangervidda. Norsk helpension med lunsjpakke är billigare än motsvarande alternativ i Sverige. Är du medlem i STF får du dessutom samma rabatt som medlemmarna i den norska turistföreningen DNT. Beroende på var du bor kan det dessutom vara närmare än t ex till Ammarnäs.
 
Tusen tack för alla insatta och kloka svar! Då verkar ju Jämtland helt klart lämpligare än södra Kungsleden detta år. Hardangervidda är helt klart ett tänkvärt alternativ, lättnått med tåg från Göteborg också. Jag klurar vidare över kartorna! (Alltså det lustiga är att med "bekväm" vandrare menade jag egentligen "van", men inser att det kunde tolkas annorlunda och det kanske var rätt egentligen :-D )
 
Senast ändrad:
Turen från Nyvallen till Helags fjällstation är inte allt för oländig och Helagsfjället är ju suveränt i sin majestätiska prakt.
I Norge är turen från Nerskogen till Jøldalshytta snäll och vidare därifrån till Trollheimshytta bär färden av i nedförsbacke.
 
När man startar i Hemavan brukar man kunna ta liften upp, och på det sättet klara sig från den ansträngande stigningen. Efter det så är det bekväm vandring upp till Viterskalsstugan (och Syterskalet). Sedan är väl det "platta" valet att gå tillbaka samma sträcka, om det däremot känns bra med lite höjdskillnad kan två korta dagars vandring gå över Vallentjåkke och Murtsertoppen vara ett alternativ.
 
När man startar i Hemavan brukar man kunna ta liften upp, och på det sättet klara sig från den ansträngande stigningen. Efter det så är det bekväm vandring upp till Viterskalsstugan (och Syterskalet). Sedan är väl det "platta" valet att gå tillbaka samma sträcka, om det däremot känns bra med lite höjdskillnad kan två korta dagars vandring gå över Vallentjåkke och Murtsertoppen vara ett alternativ.
Leden från Vallentjåkke upp mot Murtsertoppen är rätt stenig. Tycker man inte om det kan man lämna leden före Vallentjåkke och gå västerut. Där finns en lättgången genväg via Mohtseregovre över till Mohtserevaajja och ner till leden mot Hemavan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
mstrandbo Nybörjartips fjälltur Fjällvandring 3
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Markus80 Fjälltur med 2-3 övernattninger Fjällvandring 0
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
ulf_67 Logistik för fjälltur Fjällvandring 10
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
Wikinggirl Vill du hänga med på fjälltur i Funäsdalen? Fjällvandring 9
magbe238 Fiska på fjälltur? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Akut! Fjälltur i Dalarna? Fjällvandring 7
migael Grundstens På fjälltur Fjällvandring 2
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
jonsa Fjälltur för nybörjare! Fjällvandring 32
LuisFigo Fjälltur i Norge Fjällvandring 4
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
Glännman Eventuellt nytt område för kristi himmelsfärd sökes Fjällvandring 2
Elin-d Erfarna vandrare sökes (Missing people) till skallgång i Kutjaure, Allak, Norrbotten Fjällvandring 10
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.